Algemene informatie over elektrisch rijden

Met welke voertuigen kunt u elektrisch rijden?

Elektrisch rijden op de weg kan met een fiets, een scooter of een auto. Om met een voertuig elektrisch te kunnen rijden heeft het voertuig een elektromotor + accu nodig, eventueel gecombineerd met een verbrandingsmotor (bij auto's). In het segment elektrische auto's maakt men onderscheid tussen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch.

Wat zijn de verschillen?

Het verschil zit hem in de aandrijving. Er zijn drie aandrijftypen die vallen onder de noemer elektrische auto:

  • Volledig elektrische voertuigen (ook wel: batterijaangedreven elektrisch voertuig, BEV, Full EV, FEV), zijn voertuigen met een grote batterij en een oplaadmogelijkheid via een draad met stekker. Deze auto's hebben een actieradius van 150 tot 200 km (bepaalde modellen zelfs 300-500 km) en laden op via het elektriciteitsnet. De innovaties gaan snel. Op dit moment zijn er een twintigtal modellen op de markt uiteenlopend in performance, uitstraling en prijs. Van zeer luxe tot eenvoudig.
  • Hybride elektrische voertuigen (HEV) of voertuigen met een range extender (E-REV of REV) worden aangedreven door een elektromotor, aangevuld met een brandstofmotor die de batterij kan laden tijdens het rijden. De batterij kan dus niet buiten het voertuig geladen worden. Deze voertuigen kunnen tot 60-80 km volledig elektrisch rijden en hebben een totale actieradius van circa 500 km: ze combineren een aandrijving via een verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving.

  • Plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) zijn uitgevoerd met een verbrandingsmotor en brandstoftank, een grotere batterij en een mogelijkheid om die op te laden met een oplaadstekker. Een PHEV kan zijn accu opladen via het elektriciteitsnet en daarmee circa 20-60 km rijden; daarna vindt aandrijving plaats door een verbrandingsmotor.

Welke afstand kunt u met een elektrische auto rijden?

Met een elektrische auto kan tegenwoordig al meer dan 450 kilometer gereden worden, afhankelijk van de grootte van het batterijpakket. Gemiddeld is dat zo’n 5 tot 6 kilometer per kWh. Elektrisch autorijden is daarmee ideaal voor dagelijks gebruik.

De meeste dagelijkse autoritten zijn tussen de 15 en 30 kilometer: woon-werkverkeer en privé-ritten. De plug-in hybride elektrische voertuigen kunnen naar verwachting 20, 40 of 60 kilometer zuiver elektrisch rijden. Deze actieradius is afhankelijk van de capaciteit van de batterij. Bij dagelijkse autoritten zal een plug-in hybride voertuig dus vooral elektrisch rijden. Daarna wordt overgeschakeld op een verbrandingsmotor. Of, in de toekomst, op andere vormen zoals een brandstofcel met waterstof om langere afstanden te kunnen afleggen.

Naast elektriciteit gebruiken deze auto’s een conventionele brandstof (vloeistof of gas). Tanken van deze brandstof doet u bij de normale tankstations. In de toekomst kunnen hiervoor ook biobrandstoffen worden gebruikt.

Rijdt een elektrische auto hetzelfde als een gewone auto?

Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak. Daardoor is het rijden met een elektrische auto vergelijkbaar met het rijden in een auto met een automaat. Door alle technische ontwikkelingen doet een elektrische auto niet meer onder voor een conventionele auto. Elektrische auto’s hebben tegenwoordig ook een aanzienlijk vermogen.

Hoe veilig is rijden met een elektrische auto?

Vanaf 1 april 2011 bevat de Wegenverkeerswet 1994 ook eisen over elektrisch aangedreven en hybride elektrische voertuigen voor afgifte van een Nationale kleine serie goedkeuring en een individuele goedkeuring. Voertuigen moeten voldoen aan bepaalde veiligheidseisen als ze worden gebouwd als – of omgebouwd naar – elektrisch aangedreven of hybride elektrische voertuigen. De meeste elektrische auto’s zijn ook door de Euro NCAP getest. De Opel Ampera heeft daarvan bijvoorbeeld 5 sterren gekregen.

Wat kost rijden met een elektrische auto?

De kosten van elektriciteit zijn sterk afhankelijk van de grootte van het accupakket (KW) en van de actieradius. De kosten per kilometer voor het opladen van de batterij van elektrische auto’s zijn op dit moment twee tot drie keer lager dan de kosten per kilometer bij benzineverbruik. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto op € 0,04 per kilometer. Voor de plug-in hybride elektrische voertuigen geldt een gecombineerd verbruik. U heeft dus elektriciteitskosten én benzinekosten. Die zijn afhankelijk van twee aspecten: gebruik en belading.

Het verbruik van bijvoorbeeld de Opel Ampera valt gemiddeld genomen op € 3,20 per 100 km (of 3,2 cent per km). Het benzineverbruik van de Ampera staat op 1,6 liter per 100 km. Maar praktijkproeven laten zien dat het verbruik een stuk hoger ligt: gemiddeld 6,4 liter per 100 km. Dit verschil heeft onder meer te maken met het rij- en laadgedrag.

Ga terug naar de pagina Elektrisch rijden >>