Laden en laadoplossingen

Waar en hoe laad ik de batterij van mijn elektrische auto op?

Het opladen van een volledig elektrische of plug-in hybride auto kan aan huis, op kantoor of in de openbare ruimte. Voor het opladen is een stekker en stoomvoorziening nodig. De stekker wordt meegeleverd met de auto of kan apart bijbesteld worden (autoproducenten, toeleveranciers en energiebedrijven hebben afspraken gemaakt over gebruik van een standaardstekker).

Een elektrische auto laden bij een laadpunt (laadoplossing) is altijd sneller en veiliger dan via het stopcontact. In de openbare ruimte zijn uitsluitend laadpunten te vinden. Deze zijn te vinden op vaste locaties in de wijk, bij pompstations en op openbare parkeergelegenheden.

Via de website van Oplaadpalen kunt u de dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten bij u in de buurt vinden. Bezoek de website oplaadpalen.nl of download de app:

Daarnaast kan een bedrijf ervoor kiezen vaste laadpunten te plaatsen. Ook bij huis is het mogelijk om een laadpunt te plaatsen. Het laatste is alleen toegestaan op privéterrein, zoals een eigen oprit. In sommige gemeenten is het mogelijk een vergunning voor een laadpunt op openbaar terrein aan te vragen.

Laadpas

Met gebruik van de laadpas kunt u gebruik maken van de openbare laadpunten in heel Nederland. Ook op kantoor heeft u de laadpas veelal nodig om te kunnen laden, door het gebruik van de pas worden de laadkosten gekoppeld aan uw voertuig.
Thuis kunt u de laadpas gebruiken voor het automatisch vergoeden van de stroomkosten. U hoeft dan niet meer te declareren. Eenmalig instellen en wij regelen de rest. Maandelijks ontvangt u een overzicht per e-mail van de stroomkosten van uw laadpunt.

Heeft u een plug-in hybride auto? Dan is er voor u een combinatiepas laden en tanken beschikbaar.

Hoe lang duurt het laden?

De oplaadduur hangt af van de capaciteit van de batterij, de restcapaciteit en het soort oplaadpunt. Thuis opladen kan meestal alleen langzaam. Dat geldt ook voor de meeste oplaadpunten. Bij het opladen gaat altijd wat energie verloren die de batterij niet opneemt. Snelladers vergen een andere kabel, omdat die gebruik maken van krachtstroom.

Bij gebruik van een gewoon (230V, 16A) stopcontact duurt het tussen de 6 en 8 uur om een auto met 16kWh batterijcapaciteit van 1 tot 100 procent te laden. Tussentijds opladen is ook mogelijk. Opladen van een 37 kWh batterij in een batterijaangedreven elektrisch voertuig duurt via een gewoon stopcontact 8 tot 10 uur; via krachtstroom 3 tot 4 uur.

Er vinden momenteel experimenten plaats waarbij het snelladen in tijd beperkt wordt tot circa 20 minuten. Wat dat betekent voor de kwaliteit en de levensduur en daarmee het gebruik van de batterij is echter nog niet bekend.

Hoe betaalt u de elektriciteit voor het opladen?

Per 1 april 2012 is een interoperabel betalingssysteem ingevoerd. Hiermee is het mogelijk met een laadpas van een leverancier op alle openbare (aangesloten) laadpunten op te laden. De kosten worden afgerekend via de laadpasleverancier. Bij een laadpas van WagenPlan wordt dus het elektriciteitsverbruik ook via WagenPlan afgerekend.

Waarom wordt er aangeraden om vooral ’s nachts te laden?

Wanneer in één straat meer elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen, kan een piekbelasting ontstaan op het elektriciteitsnetwerk. Het is daarom raadzaam het opladen te spreiden, bijvoorbeeld door dat ’s nachts te doen. ’s Nachts is er minder vraag naar elektriciteit, en wordt een deel van het energieproductiepark niet gebruikt. Door auto’s vooral ’s nachts op te laden, worden het bestaande productieaanbod en de beschikbare netcapaciteit beter gebruikt. Men onderzoekt momenteel hoe dit spreiden moet gebeuren. Verschillende onderzoeksinstituten, netwerkbedrijven en energieproducenten zijn hiermee bezig.

Wilt u een eigen laadpunt voor uw auto?

Voor het installeren van een laadpunt thuis werkt WagenPlan samen met Nuon en met The New Motion. De gekozen partij neemt contact met u op om de mogelijkheden voor een laadpunt met u te bespreken. Indien nodig komt er een installateur bij u langs om te kijken. Dit kost u niets. U ontvangt een vrijblijvende offerte. De installatiekosten bedragen veelal tussen de €1.000 en €1.800, afhankelijk van uw situatie. Bij WagenPlan kunnen de kosten van het laadpunt en installatie meegenomen worden in het leasetarief.
Let op, het installeren van een eigen laadpunt is alleen mogelijk op eigen terrein. In sommige gemeenten is het mogelijk een vergunning voor een laadpunt op openbaar terrein aan te vragen. Informeer hiervoor bij uw gemeente.

Laadpunten op het bedrijf

Bedrijven die over willen stappen op elektrisch vervoer of hun klanten en bezoekers een laadvoorziening willen bieden, zijn bij WagenPlan aan het juiste adres. Wij kunnen u helpen met geavanceerde oplaadpunten voor een groot aantal zakelijke toepassingen.

Neem voor advies op maat contact met ons op. Onze specialisten helpen u graag verder!

Ga terug naar de pagina Elektrisch rijden >>