Grip op je mobiliteitskosten in 2025

elektrisch of toch benzine?

De kosten voor mobiliteit stijgen flink in 2025. Subsidies worden afgebouwd, verzekeringen worden duurder, BPM en motorrijtuigenbelasting (MRB) worden ook voor elektrische voertuigen verplicht en de elektriciteitsprijzen blijven historisch hoog. Voor veel ondernemers is elektrisch leasen een belangrijke keuze binnen hun duurzaamheidsbeleid, maar hoe zorg je dat deze keuze betaalbaar blijft? In deze blog geven we inzicht in de stijgende kosten van mobiliteit waaronder elektrisch leasen. Daarnaast geven we je tips om uit te rekenen wat voor jou voordeliger is: elektrisch leasen of toch kiezen voor een benzineauto.

De uitdaging van stijgende kosten voor elektrisch rijden

Op Prinsjesdag 2024 presenteerde het kabinet de Miljoenennota voor 2025. Wat vooral opviel is de versnelde afbouw van allerlei voordelen voor elektrisch rijden. Omdat ook de grondstoffen en het arbeidsloon bij de productie van EV’s zijn gestegen, wordt elektrisch leasen vanaf 2025 steeds duurder. Het is de vraag of je medewerkers met hun huidige leasebudget nog wel een vergelijkbare EV kunnen rijden.

Analyse van de kosten van elektrisch rijden 

De elektrische laadkosten

Afhankelijk van waar je laadt, lopen de laadkosten sterk uiteen. Gemiddeld betaal je inmiddels tussen de € 0,35 en € 0,75 per kWh bij een openbare laadpaal, bij een snel lader betaal je al snel tussen de € 0,50 en € 0,95 per kWh. Laad je thuis, dan betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. Tenzij je natuurlijk zonnepanelen hebt, dan kan je nog voordelig laden. In de praktijk is het vaak een mix van thuisladen, openbaar laden en soms snel laden.   

Thuis en/of op het werk kunnen laden is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle overstap op elektrisch leasen. Lees er hier meer over.

Anders dan bij een benzinepomp, weet je voor je gaat laden meestal niet hoeveel je per kWh betaalt. Hoewel de politiek zich hard maakt voor prijstransparantie, is in veel gevallen vooraf nog niet duidelijk voor welk bedrag je laadt. Dit komt onder meer omdat je bij het laden te maken hebt met drie partijen: de stroomleverancier, de laadpaalbeheerder en de laadpasuitgever.

Afbouw van subsidies

De Miljoenennota spreekt duidelijke taal: subsidies voor elektrisch rijden worden versneld afgebouwd. Dat betekent het volgende:  

  • Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM): de vrijstelling voor EV’s vervalt, vanaf 2025 betaal je het vaste BPM-tarief van €667.  
  • Motorrijtuigenbelasting (MRB): voor EV’s betaal je in 2025 25% van het MRB-tarief van een benzineauto. Vanaf 2026 is dat 75%, in 2030 krijg je geen korting meer en betaal je voor een EV evenveel MRB als voor een benzineauto.  Voor Plug in Hybrides betaal je in 2025 75% van het benzine tarief en in 2026 100% 
  • In 2025 is de bijtelling voor de berijder van 16 naar 17% gegaan en is de maximum waarde gelijk gebleven op 30.000 euro, daarboven geldt een tarief van 22% 

Vanzelfsprekend worden deze auto kosten vanaf 2025 doorberekend in de leaseprijs van elektrische auto’s. Reken voor wat betreft de BPM ook op een maandelijkse kostenstijging. Ook de hogere MRB zal je terugzien in je leasebedrag. De precieze stijging is onder meer afhankelijk van het gewicht van de auto.  

Elektrisch of benzine? Het omslagpunt berekenen

Omdat brandstof en elektriciteit de meest variabele factoren zijn binnen het leasebudget, is het goed om de kosten van elektriciteit en benzine naast elkaar te zetten. Afhankelijk van de geldende prijzen, zal een EV na een bepaald aantal gereden kilometers – het omslagpunt - voordeliger zijn dan een benzineauto. Dit sommetje maakten we ook altijd om te berekenen wanneer een dieselauto voordeliger was dan een benzineauto.   

Een van de belangrijkste vragen is: wanneer is elektrisch rijden voordeliger dan een benzineauto? Dit omslagpunt verschilt per situatie, afhankelijk van factoren zoals: 

  • Het leasebedrag per maand 
  • Het aantal gereden kilometers per jaar 
  • De laadverdeling (thuis, zakelijk, openbaar, snel laden) 
  • De brandstof- en elektriciteitsprijzen 

Met deze gegevens kun je een berekening maken om te bepalen wanneer elektrisch rijden financieel aantrekkelijker is. Kom je er zelf niet uit? Een mobiliteitsadviseur kan je hierbij ondersteunen en helpen om de juiste keuzes te maken. 

Conclusie

Hoewel de kosten voor mobiliteit stijgen, biedt elektrisch rijden nog steeds kansen voor ondernemers. Met inzicht in de variabele kosten en een goede planning kun je grip houden op je mobiliteitsuitgaven en bijdragen aan een duurzamer bedrijfsbeleid.

Meer weten over hoe je kosten kunt beheersen en tegelijk duurzaam kunt blijven?