De top 5 zuinigste benzine- en dieselauto’s op dit moment

10 oktober 2017
De top 5 zuinigste benzine- en dieselauto’s op dit moment

Of een auto nu rijdt op benzine, diesel of elektrisch: zuinig rijden bespaart veel kosten. Zuinige auto’s zijn voordelig voor je wagenpark, want het is goed voor het milieu en de bankrekening van je bedrijf. We hebben de top 5 zuinigste benzine en op diesel aangedreven leaseauto’s die op dit moment in ons wagenpark rijden onder elkaar gezet.

In het leasetarief zijn kosten voor bijvoorbeeld de verzekering en belasting opgenomen. De brandstofkosten daarentegen, zijn echter voor je eigen portemonnee. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt besparen op de brandstof. Dat kan door je rijgedrag aan te passen en te besparen op het aantal gereden kilometers door bijvoorbeeld werken op afstand te stimuleren. Wat ons betreft is dat sowieso een goed idee. Om directer invloed te hebben op het brandstofgebruik is het verstandig om te kiezen voor zuinige auto’s.


Onderstaande 5 auto’s zijn op dit moment de meest zuinige auto’s die wij op dit moment in ons wagenpark hebben opgenomen. Wat belangrijk is te melden is dat de zuinigheid van een auto altijd een momentopname is, dit rijtje is dus zeker niet in steen gehouwen. 

De Citroën C1 benzine

De Citroën C1 is een kleine stadsauto, die natuurlijk zijn grootte meeheeft. Maar de grootste troef van deze Citroën zit binnenin. De sterke motor van de auto telt drie cilinders, wat betekent dat de auto zuiniger is, hij rijdt namelijk 1 op 23,3. Een driecilinder motor is speciaal ontworpen voor zuinig rijden. Doordat deze motor drie cilinders heeft in plaats van vier, warmt deze sneller op, veroorzaakt minder wrijving en bespaart dus energie.

De Peugeot 208 diesel: klein maar fijn

De Peugeot 208 diesel is een voorbeeld in de categorie ‘klein maar fijn’. Een stuk lichter en dynamischer dan de vorige uitgave in de Peugeot-reeks. Met het kleine, compacte formaat én driecilinder motor zoeft deze Peugeot een stuk zuiniger over de snelweg. Een handige toevoeging is het start-stop systeem, waarbij de motor automatisch afslaat wanneer deze niet gebruikt wordt. De merkgenoot Peugeot 3008 met dieselmotor komt ook erg zuinig uit de bus, maar deze wint het.

De Citroën C4 Cactus diesel: kan tegen een stootje

Heeft je wagenpark goede ervaring met Citroën, dan komt deze top 5 je goed uit. De C4 Cactus is uitgerust met de zuinigste motoren die Citroën in huis heeft. Om de auto zo zuinig mogelijk te houden, is de auto erg licht van bouw. Dit terwijl de auto wel van alle gemakken is voorzien zoals een handig en overzichtelijk touchscreen. Daarbij is een auto die tegen een stootje kan altijd fijn. En dat is bij deze Cactus zeker het geval. De auto is niet voor niets vernoemd naar de stekelige plant: hij beschermt zichzelf erg goed. Bij de ANWB prijkte deze auto drie jaar geleden zelfs op nummer één van hun top tien meest zuinige auto’s.

Skoda Octavia diesel: voordelig en milieuvriendelijk



Het Tsjechische bedrijf Skoda staat graag vooraan op milieuvriendelijk gebied en leverde met de Octavia dan ook ecologisch verantwoorde modellen af.  De extra zuinige modellen kun je herkennen aan de aanduiding ‘Greenline’. Net als de Peugeot in deze lijst hebben de Octavia’s een start-stop systeem. Ben je een snelheidsduivel, dan is dit waarschijnlijk niet de beste optie. Maar voor wie er een rustige rijstijl op nahoudt, is deze auto prima geschikt. Omdat de auto niet gebouwd is op snel invoegen, wordt zuinig rijden je vanzelf makkelijker gemaakt.

BMW 3 serie diesel: met automatische transmissie



De BMW 3 serie bestaat uit een enorme rits varianten. Deze hebben een automatische transmissie; de koppelingen en de versnellingen hoef je daardoor niet met de hand te regelen. Bij de BMW is de variant met automatische transmissie simpelweg zuiniger dan de handgeschakelde.

Al met al een gevarieerd aanbod van zuinige auto’s. Auto’s waarmee je door het lage verbruik bespaart op je brandstofkosten en een grote stap zet naar een CO2 neutraal wagenpark.

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties