De belangrijkste vooroordelen van de elektrische auto ontkracht

20 november 2018
De belangrijkste vooroordelen van de elektrische auto ontkracht

Overal om je heen lees je over elektrische auto’s. Want de media schrijft er veel over en er wordt op verjaardagen veel over gepraat. Als je goed op let, dan merk je dat veel standpunten van jaren geleden herhaald worden. Nog steeds heeft men het bijvoorbeeld over een lage actieradius, dat je met een elektrische auto niet op vakantie kunt óf dat een elektrische auto erg duur is. Gelukkig heeft de ontwikkeling van de elektrische auto niet stilgestaan. In deze blogpost ontkrachten we namelijk deze vooroordelen over de elektrische auto.

Vooroordeel 1: een elektrische auto heeft een kleine (NEDC) actieradius

Dat elektrische auto’s een kleine actieradius hebben klopt zeker niet meer. Althans: er zijn nog wel EV’s met een kleine actieradius, maar de huidige generatie EV’s zijn voorzien van grote batterijpakketten en hebben daardoor een grotere actieradius.

Weet je wat de daadwerkelijke actieradius van een elektrische auto is? Dan is het nog maar de vraag of die EV geschikt is voor alle medewerkers. De actieradius en oplaadtijd van de huidige EV’s zorgen er namelijk voor dat een EV nu eigenlijk alleen geschikt is voor medewerkers die maximaal 25.000 km per jaar rijden.

Naast de functie en de af te leggen kilometers van de medewerker, speelt ook de bereidheid van je medewerker een rol. Die moet het ook willen. Het vergt soms namelijk best wel wat aanpassing om dagelijks een EV te rijden. Bijvoorbeeld vanwege laadpalen die bezet of niet aanwezig zijn. Of omdat laadpalen te langzaam laden.

Vooroordeel 2: een elektrische auto is alleen geschikt als deelauto

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een elektrische deelauto in te zetten voor korte ritten. Logisch, want zo’n auto voor de deur werkt mee aan een duurzaam imago. Maar de tijd is nu echt voorbij dat de elektrische auto alléén nog maar als deelauto wordt ingezet. Juist omdat de elektrische deelauto werknemers vertrouwd heeft gemaakt met elektrisch rijden, zien we dat steeds meer wagenparkbeheerders het aandurven om elektrische auto’s ook in te zetten voor langere ritten.

Vooroordeel 3: je kunt met een elektrische auto niet op vakantie

Of je met je EV op vakantie gaat, hangt ook weer af van de actieradius van je auto. En van de mogelijkheden om je EV onderweg naar je vakantieadres makkelijk op te kunnen laden. Het is zeker mogelijk, maar wij adviseren je wel om je vakantie dan extra goed te plannen.

Blijf je in Nederland, dan is een belletje naar het hotel of je camping voldoende om te weten of je daar kunt opladen. Ga je naar het buitenland, dan zul je merken dat de laadpaaldichtheid niet overal even hoog is als in Nederland. Behalve als je naar Noorwegen gaat. Dat is het enige Europese land dat op dat gebied voorloopt op Nederland.

Tesla is een merk dat rekening houdt met Europese (vakantie)bestemmingen. Via de eigen on-board navigatiesystemen navigeer je eenvoudig van supercharger naar supercharger. Je kunt zo zorgeloos op vakantie gaan.

Wil of heb je voor je vakantie een andere auto, dan je elektrische leaseauto? Informeer dan bij ons naar de mogelijkheden. We hebben hiervoor speciale vakantiebundels.

Vooroordeel 4: een elektrische auto is duurder dan vergelijkbare auto’s op diesel of benzine

Voor de werkgever is naast werknemers-tevredenheid ook de prijs van een auto van belang. Feit is dat een elektrische auto in aanschaf duurder is dan een benzine of diesel. De verbruikskosten zijn echter vele malen lager. Kijk daarom vooral naar de Total Cost of Ownership (TCO). Wij hebben verschillende modellen met elkaar vergeleken. In heel veel gevallen blijkt dan dat een EV per maand slechts een paar tientjes duurder is. Vaak hebben bedrijven dat wel over voor een duurzaam imago.

 

Deel dit bericht:
Monique van Zanten
Auteur: Monique van Zanten
Accountmanager Relatiebeheer
Reacties