Elektrisch leasen: Financieel best aantrekkelijk

Een elektrische leaseauto inzetten klinkt heel makkelijk, het is toch alleen maar een auto met een ander type motor en aandrijving? Dat klopt! Maar heb je je wel eens verdiept in de compleet andere kostenstructuur van een elektrische leaseauto?
Het financiële plaatje van een elektrische auto
Er zijn stiekem veel extra financiële componenten die bij een elektrische WEL van toepassing zijn, maar bij een benzine-/dieselauto NIET. Het “tanken” is er slechts één van.
Verder zijn de volgende financiële componenten anders bij een EV, dan bij een ‘brandstofauto’.
- Aanschafkosten
- Brandstof-/oplaadkosten
- Onderhoudskosten
- Kosten voor laadoplossingen
- Bijtellingskosten (belangrijk voor je werknemer)
Duurder in aanschaf, maar niet in leaseprijs
Vanwege de gebruikte elektrotechniek en accu’s is een EV duurder in aanschaf. Maar vergeet niet dat een EV overheidssubsidies krijgt, zoals Mia en VAMIL. Uiteraard moet je wel met deze subsidies rekenen als je een EV vergelijkt met een gelijkwaardige benzine-of dieselauto. Wij verwerken deze subsidies vanzelfsprekend al in je maandtarief. Dat scheelt je het gedoe met aanvragen. Wij doen namelijk de aanvraag voor jou.
Verbruiks- en onderhoudskosten elektrische auto
Bij een benzine-of dieselauto is het verbruik makkelijk te bepalen, hij verbruikt 1 liter benzine/diesel op ... kilometer. Een EV verbruikt kWh (kilowatt per hour). Dus voor de prijsvan 1 liter benzine (€ 1,68) kan een EV 45 kilometer verrijden. Een EV is in aanschaf dus een stukje duurder, maar in het verbruik is hij goedkoper.
Daarnaast ben je niet veel tijd en geld kwijt aan onderhoud van je EV. Hij heeft namelijk een stuk minder onderdelen dan een benzine-/dieselauto. De verhouding is ongeveer 1 op 30. Voor elk onderdeel van een EV heeft een benzine-/dieselauto er ongeveer 30. Dat is het verschil tussen een elektromotor en een brandstofmotor.
Je betaalt voor je eigen benzinepomp(kosten oplaadvoorziening)
Een EV moet opgeladen worden. Het grootste verschil ten opzichte van een benzine-of dieselauto is, dat je hem elke dag helemaal kunt opladen. Maar de vraag is: laad je hem alleen thuis op? Thuis heb je in ieder geval een laadpaal nodig. De aanschaf hiervan kun je gelijk in je leaseprijs laten verwerken. Laat je wel goed informeren welke paal je nodig hebt om de EV snel genoeg op te kunnen laden.
Laadpaal op het werk
Om te bepalen of je op het werk ook een laadpaal nodig hebt, dat hangt af van de functie van de medewerker. Is hij altijd op bezoek bij klanten, dan wordt de paal weinig gebruikt en is hij misschien niet nodig. Maar het hebben van een paal kan ook voor een goede uitstraling zorgen naar klanten die ook een EV rijden. Daarnaast is het laden aanthuislaadpaal goedkoper, dan bij een openbaar laadpunt. Thuis betaal je ongeveer € 0,20 per kWh. Op het werk kost 1 kWh gemiddeld € 0,11 (bedrijven krijgen korting als ze meer stroom afnemen). Bij openbare laadpunten kost je 1 kWh ongeveer € 0,35 kWh. Bij een Fastned-station, kan dat zelfs oplopen tot € 0,59 kWh.
Je elektrische auto thuis of op het werk opladen is de goedkoopste oplossing. Probeer daar zoveel mogelijk gebruik van te maken. Informeer bij ons naar de aanschaf-en installatiekosten van een laadpunt.
Je medewerkers financiële component
De hierboven genoemde puntengelden voor een werkgever. Voor een werknemer is het belangrijkste financiële component: de bijtelling. Omdat de overheid elektrische auto’s wil stimuleren vanwege hun milieuvriendelijke karakter, krijgt een EV-rijder 18% korting op zijn bijtelling. Hij/zij betaalt namelijk geen 22% bijtelling, maar slechts 4% bijtelling voor zijn EV. Deze 4% bijtelling geldt voor de periode van 60 maanden. Voor 2019 geldt deze 4% nog steeds, maar is gemaximaliseerd tot € 50.000,-. Voor elke euro dat een EV duurder is dan € 50.000,-betaalt men 22% bijtelling.
Conclusie: kijk naar de total costs of ownership
Kortom, overweeg je een EV in te zetten in plaats van een benzine-of dieselauto? Dan adviseren we je om verder te kijken dan alleen de leaseprijs. Want bij een EV heb je ook met andere kosten te maken. In een direct vergelijk tussen de Volkswagen E-Golf en een Golf 1.5 TSI zien we dat de leaseprijzen inclusief de brandstof-component (ongeveer) gelijk zijn. De MIA-subsidie voor een EV zorgt voor een verlaging van de EV-leaseprijs. Het aanschaffen van een laadpunt voor een verhoging van de EV-leaseprijs. Onder aan de streep wint de EV glansrijk. Met de eigen bijdrage van de werknemer kun je nog verder invloed uitoefenen op de maandelijkse kosten van een elektrische auto. De kans is groot, dat je werknemer open staat voor een wijziging van de eigen bijdrage. Hij/zij heeft namelijk een aantrekkelijk bijtellingsvoordeel. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
