Elektrisch leasen iets voor jou? Doe ervaring op met een elektrische deelauto!

Een elektrische auto is echt iets heel anders dan de vertrouwde benzine- en dieselauto. Vooral de actieradius en het daaraan gekoppelde laden, zorgt - zeker in het begin - vaak voor ongemak. Je moet vooruit denken, en dat is voor veel mensen even wennen.
Weet je niet zeker of je medewerkers en je bedrijf al klaar zijn voor elektrisch, kies dan in eerste instantie voor een elektrische deelauto.
Beginnen met een elektrische deelauto heeft veel voordelen:
- Met slechts 1 deelauto kunnen meerdere medewerkers ervaring opdoen met elektrisch rijden.
- Een deelauto wordt intensief gebruikt en maakt veel kilometers wat bij een elektrische auto extra voordelig is vanwege de lage brandstofkosten.
- Veel elektrische kilometers in plaats van op benzine of diesel scheelt ook enorm qua CO2-uitstoot.
- Bij een leaseconstructie profiteer je van de overheidssubsidie op elektrisch leasen.
- Je hebt slechts een beperkte infrastructuur nodig: 1 laadpaal op het werk.
- Je doet ervaring op met het (beperkte) onderhoud en andere zaken waarin elektrisch verschilt van benzine en diesel.
- Je krijgt een duidelijk beeld van de medewerkers die er wel en niet klaar voor zijn.
- Zeker bij een short lease constructie is het financiële risico zeer beperkt, je kunt er al na een jaar vanaf.
Als werkgever kun je de auto gewoon voor de deur zetten en het daarbij laten. Maar met een paar eenvoudige maatregelen kun je je medewerkers echt warm maken voor elektrisch. Het gaat hierbij niet om het geven van een te positief beeld, maar om het creëren van randvoorwaarden die elektrisch een eerlijke kans geven.
Wat jij als werkgever kunt doen om de kans van slagen te vergroten:
- Zorg dat de actieradius van de auto is afgestemd op het beoogde gebruik.
- Stel duidelijke voorwaarden omtrent het gebruik zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. • Zorg voor een gebruiksaanwijzing voor alle berijders: elektrisch rijden is echt iets anders!
- Zorg voor duidelijke laadinstructie en kaart met laadstations in de buurt (of verwijs bijvoorbeeld naar www.oplaadpunten.nl).
- Zet de auto op een prominente plaats op parkeerterrein en besticker hem eventueel om het doel en de functie van de auto te verduidelijken.
- Communiceer ook in je bedrijfsblad of via intranet dat de deelauto er is en waarom hij er is.
- Geef aan dat de auto niet mee naar huis genomen mag worden. Zelfs een omweg via de Albert Heijn geeft problemen met de bijtelling.
De situatie zoals hierboven beschreven gaat ervan uit dat je de elektrische deelauto least. Maar er is nog een tweede mogelijkheid om (kleinschalig) ervaring op te doen met elektrisch: elektrisch deelautoplatform Amber.
Elektrisch deelautoplatform Amber
Amber is een deelautoplatform voor zakelijke gebruikers. Met een vloot van 100% elektrische BMW i3’s en een app waarmee je de auto reserveert, ontgrendelt, start, parkeert en oplaadt. Amber zorgt ervoor dat de auto altijd op loopafstand van je bedrijf staat. En als je dat wilt, kunnen je medewerkers de auto ook privé gebruiken. Wil je hier meer over weten kijk dan op www.amber.nl.
Wil je precies weten hoe Amber werkt en hoe de samenwerking met Amber er uitziet? In deze video legt CEO Steven Nelemans van Amber het uit.
Conclusie
Twijfel je of een elektrische auto wel iets is voor je bedrijf en medewerkers? Doe dan eerst ervaring op met een elektrische deelauto. Dat kan op verschillende manieren: lease, eigendom en via een deelautoplatform. Jij bepaalt welke optie het beste bij je past.
Meer weten over elektrisch leasen?
Neem contact op met een van onze mobiliteitsadviseurs via nummer 055 579 8444 of stuur een mail naar info@wagenplan.nl.
<