Welke regels gelden er voor een laadpaal thuis?

5 juli 2019
Welke regels gelden er voor een laadpaal thuis?

Met de sterke stijging van het aantal elektrische leaseauto’s rijst ook de vraag welke regels er gelden voor een laadpaal bij de medewerker thuis. Welke afspraken moet je met je leaserijders maken en hoe leg je die vast in je autoregeling?   

De meeste autoregelingen zijn geschreven voor auto’s met een benzine- of dieselmotor. Bied je je medewerkers de mogelijkheid om elektrisch te leasen, dan is het goed om je autoregeling aan te vullen met afspraken over de laadpaal thuis.

Denk hierbij aan de volgende zaken:

1. Kosten aanleg van een laadpunt thuis

Een elektrische leaseauto zonder de mogelijkheid om thuis te laden is niet handig.

Want ook met veel openbare laadpalen in de buurt van je huisadres, heb je geen garantie dat er een laadpaal vrij is: iedereen komt immers ongeveer op hetzelfde moment thuis van z’n werk. En laden kost nu eenmaal een paar uur.

Wil je als werkgever de mobiliteit van je medewerkers garanderen, dan is een laadpaal thuis dus de beste oplossing.  Elektrisch leasen is daarom bij voorkeur inclusief laadpaal. Voor wat betreft de financiële kant van de zaak, kijk je of het leasebedrag plus de kosten voor de laadpaal binnen het leasebudget passen. Is dat niet het geval dan heb je 2 mogelijkheden:

  • Wil jij als werkgever elektrisch rijden stimuleren dan ligt het voor de hand dat je (een deel) van de extra kosten betaalt.
  • Is elektrisch rijden de keuze van je medewerker, dan lijkt het redelijk dat hij of zij (gedeeltelijk) opdraait voor de meerkosten. 

NB. Als het niet mogelijk is om een laadpaal bij de medewerker thuis te plaatsen, dan is opladen bij een snellaadstation langs de snelweg een alternatief. Je kunt dit afkopen met een abonnement.

2. Verzekering laadpunt thuis

Een oplaadpunt thuis wordt niet gedekt door een verzekering van de werkgever of leasemaatschappij. In principe wordt de laadpaal aan het einde van het contract eigendom van de eigenaar van de grond waarop de paal staat: veelal de leaserijder. Hij of zij zal de laadpaal dus moeten verzekeren tegen schade, verlies en diefstal. Meestal valt het laadpunt onder de opstalverzekering van het woonhuis. Neem voor de zekerheid in je autoregeling op dat je medewerker verantwoordelijk is voor de verzekering van de paal.

3. Voortijdige beëindiging arbeidscontract

Bij voortijdige beëindiging van het arbeidscontract door de werknemer kun je met betrekking tot de laadpaal kiezen uit een 2 opties:

  •       De laadpaal laten staan en de werknemer de resterende leasetermijnen van de laadpaal laten afbetalen.
  •       De laadpaal weghalen en plaatsen bij een andere medewerker die elektrisch gaat leasen.

Wij adviseren 1e optie omdat het verplaatsen van de laadpaal meestal financieel minder interessant is.

4. Verhuizing

In geval van verhuizing van de werknemer kun je vastleggen dat de werknemers zelf verantwoordelijk is voor het verplaatsen van de laadpaal en de daaraan verbonden kosten. 

5. Vergoeden kosten thuisladen

Je kunt de kosten voor thuisladen op een 2 manieren vergoeden:

  • Vergoeding van de werkelijke kosten op basis van een aparte elektriciteitsmeter bij de leaserijder thuis (handig als de laadpaal door de berijder is geregeld en er geen koppeling is met het leasecontract)
  • Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal. De BTW is hierbij verrekenbaar.

Wij adviseren de 2e optie omdat het verbruik op de meter lastig is te monitoren.

6. Laden in de tijd van ‘de baas’

Denk goed na over de tijd die een medewerker kwijt is met laden onderweg. Bij een snellaadstation van Fastnet ben je al snel een uur kwijt terwijl de kWh’s een stuk duurder zijn dan thuis. Wil je elektrisch rijden stimuleren dan lijkt het logisch dat de laadtijd meetelt als werktijd. Maar wat als een medewerker door een slechte planning regelmatig langs de weg moet laden?

Heb je nog vragen?

Zoals je ziet heeft elektrisch rijden nogal wat consequenties voor je autoregeling. Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, dan kun je altijd contact opnemen met een van onze mobiliteitsadviseurs. 

Je kunt hieronder ook ons e-book Starten met elektrisch leasen downloaden. Daarin lees je precies hoe je de overstap op elektrisch leasen het beste kunt aanpakken. 

leaseregeling nog actueel, wagenparkbeheer
Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties