Waarom juist nu investeren in je bedrijfswagenpark

8 maart 2018
Waarom juist nu investeren in je bedrijfswagenpark

Wat komt er eigenlijk kijken bij het op orde brengen en houden van je bedrijfswagenpark? Welke afwegingen moet of kun je maken om enerzijds niet te veel te betalen en anderzijds wel 100% bedrijfszeker te kunnen opereren? Nu de economie weer is aangetrokken is het de hoogste tijd om je bedrijfswagenpark eens goed tegen het licht te houden. Hieronder geef ik aan met welke factoren je daarbij rekening moet houden. 

Bedrijfswagen leasen of kopen?

Aan auto’s die blijven rijden kun je na de afschrijvingsperiode nog wat verdienen, tegen relatief lage kosten. Dit geeft weer een klein beetje ruimte in de begroting, maar er kleven ook risico’s aan. De auto kost meer in verbruik. Niet alleen qua brandstof; je loopt ook het risico dat de wagen er onverwacht mee stopt, waardoor jouw mensen niet (op tijd) op klussen komen. Je rijdt je zelf dus in de wielen, wil jij dat risico lopen?

Investeringen in bestelauto’s weer mogelijk

We zijn inmiddels uit de economische crisis en dat zien we terug in de cijfers wat betreft het bestelwagenpark: in Nederland rijden ongeveer 1 miljoen auto’s met grijs kenteken, in 2016 zijn er zo’n 70.000 nieuwe bestelauto’s verkocht.

 

  

De groeiende economie biedt kansen. Bedrijven krijgen meer opdrachten, wat zorgt voor meer ruimte om te investeren. Ook in jouw grijskenteken wagenpark. Het gebruik van en investeren in nieuwe bestelauto’s heeft diverse voordelen. Je kunt er allereerst serieus geld mee besparen want nieuwe wagens zijn technisch beter, met modernere technologie aan boord. Dat geeft minder problemen met milieuwetgeving. ‘Vuile’ auto’s zijn immers steeds minder gewenst in binnensteden.

Het zou toch zonde zijn als je niet verder kunt of een klus niet kunt aannemen, omdat een stad zoals Amsterdam, Utrecht of Arnhem waar milieuzones zijn ingevoerd (met nog andere steden die binnenkort zullen volgen) dergelijke oudere en vervuilende auto’s weert?

‘Het zou toch zonde zijn als je een klus niet kunt aannemen omdat je bestelbussen niet zijn toegestaan in milieuzones’

Bedrijfswagens in eigendom of juist niet?

Van oudsher blijkt dat bestelwagens veelal in eigendom zijn. Redenen die daarvoor kunnen worden aangevoerd zijn restwaarde, eigen bezit en dus eigen beslissingsrecht en eigen verantwoordelijkheid, direct grip op het gebruik, etc. Eén van de redenen kan ook zijn dat de keuzemogelijkheden in het verleden (bijvoorbeeld tot het leasen van bedrijfsauto’s) beperkter waren of gewoon minder interessant. Daarin is de afgelopen periode veel veranderd. Er zijn meer alternatieven om tot een goed functionerend en effectief samengesteld grijskentekenwagenpark te komen.

 

Natuurlijk, een aantal argumenten voor eigen bezit geldt nog steeds; in het geval van eigen wagens kun je, als het werk terugloopt, in het ergste geval zo’n bedrijfsauto nog verkopen. Er gaat echter veel bedrijfskapitaal zitten in aanschaf, gebruik, reparatie en onderhoud. Daar zijn tegenwoordig veel betere en minder risicovolle alternatieven voor.

Goedkoper, beter en flexibeler Alle reden dus om eens te kijken naar andere opties die openstaan wanneer je nadenkt over (het gebruik van) wagens met een grijskenteken. Het kan goedkoper, beter, flexibeler, met minder risico’s qua bedrijfsvoering en daarmee maak je je bestelwagenpark meteen toekomstbestendiger. Voorspelbare, dus budgetteerbare kosten en dat maakt het financieel een stuk minder stressvol.

Het zou dus zomaar kunnen dat het helemaal niet zo interessant (meer) is om zelf alles te bezitten, zolang je maar niet wordt beperkt in het gebruik. Deze trend van bezit naar gebruik zien we steeds meer in de maatschappij. Het gebruik is nodig voor de kernactiviteit van het bedrijf, niet het bezit.

Waarom juist nu investeren in je bedrijfswagenpark?

  • Economische groei vraagt uitbreiding/vernieuwing van bedrijfswagenpark
  • Investeringen in kernactiviteiten zijn belangrijk(er) dan investeren in bedrijfswagens
  • Beperking bedrijfsrisico’s geeft rust.

 

Deel dit bericht:
Jeffrey Haak
Auteur: Jeffrey Haak
Leaseadviseur
Reacties