Doe Maar Duurzaam met WagenPlan

24 januari 2017

Duurzaam ondernemen wordt steeds populairder. Naast dat het je imago verbetert biedt het ook talrijke commerciële kansen. Het is dan ook niet voor niets dat bedrijven dit punt hoog op de agenda hebben staan. Ondernemers pakken steeds vaker hun verantwoordelijkheid en worden zich beter bewust van duurzame mobiliteit.

Om de klimaatverandering enigszins te remmen is het tegengaan van de uitstoot van CO2 noodzakelijk. Het vervoer is vaak het grootste pijnpunt als het gaat om de luchtvervuiling van een bedrijf. Wanneer ondernemers hun krachten bundelen valt er op dit terrein ontzettend veel winst te boeken. Volgens Wijnand Akkerman, directeur Wagenplan, zijn er meer dan genoeg manieren om een steentje bij te dragen aan een duurzamere vorm van ondernemen. In een interview met het programma Doe Maar Duurzaam vertelt Wijnand er alles over;

 

 

Waarom duurzame mobiliteit?

Een vijfde deel van de totale CO2-uitstoot binnen Nederland wordt veroorzaakt door het verkeer. ‘’Ondernemingen zien steeds meer in dat hun eigen mobiliteit een belangrijke veroorzaker is van de totale CO2-uitstoot van hun onderneming. Ze willen daarin hun verantwoordelijkheid nemen’’, legt Akkerman uit. ‘’Dat doen ze vervolgens door te streven naar een CO2 neutraal wagenpark. Dit om hun doelstellingen ten aanzien van de totale uitstoot te realiseren.’’

Wat levert duurzame mobiliteit op?

‘’Als eerste draagt het voor een belangrijk deel bij aan de CO2-doelstellingen van een onderneming. Dit zorgt voor een beter imago van de organisatie in z’n geheel.’’ Commercieel gezien heeft het ook z’n voordelen. De duurzaamheidscomponent wordt steeds belangrijker en vaker meegenomen in de keuze voor een leverancier. Met duurzame mobiliteit zou je dus een voorsprong bij aanbestedingen kunnen hebben. Klanten eisen tegenwoordig min of meer dat je een bijdrage levert aan een schonere wereld.

‘’Duurzame mobiliteit draagt bij aan een beter imago van je organisatie in z’n geheel’’

In veel gevallen levert het ook een betere werksfeer op en trotse medewerkers binnen je onderneming, omdat we zien dat zij graag willen werken voor een duurzaam bedrijf. Tot slot bespaar je door een slimme inzet van mobiliteit een hoop kosten.’’ 

Onze aanpak

Ten eerste moet je kijken naar hoe je CO2-uitstoot kunt voorkomen. Om een CO2 neutraal wagenpark te realiseren zijn er een aantal zaken waar je je werknemers bewust van zal moeten maken. ‘’Pak eens een fiets in plaats van de auto,’’ oppert Akkerman. ‘’Het is de kunst om je medewerkers te stimuleren maar bovenal te faciliteren met andere vormen van vervoer zoals dus de fiets maar ook het openbaar vervoer.’’ Is reizen überhaupt wel nodig? Vergaderen kan met de huidige technieken immers via een conference call en in sommige gevallen kan er vanuit huis worden gewerkt. 

‘’Pak eens een fiets in plaats van de auto’’

Er zijn ook manieren om de CO2-uitstoot flink te reduceren. Denk aan het inzetten van duurzame auto’s zoals elektrische, hybride of auto’s op groengas. Of schaf een deelauto aan die voor externe afspraken door elke medewerker gebruikt zou kunnen worden. Het liefst natuurlijk wel een elektrische deelauto. Om de CO2-uitstoot te compenseren kan je als bedrijf natuurlijk ook investeren in duurzaamheidsprojecten zoals zonne-energie of bijvoorbeeld een windmolenpark. Voor Wagenplan klanten doen wij dat overigens standaard en kosteloos.

Tips voor een CO2 neutraal wagenpark

‘’Bepaal eerst voor jezelf waarom je het belangrijk vindt en wat je ermee wilt bereiken voor je onderneming. Vanuit daar creëer je bewustwording bij je medewerkers. Pak het stapje voor stapje aan en betrek je medewerkers ook bij het proces. Het mooiste is als vanuit hen ideeën ontstaan om de CO2-uitstoot te verlagen. Zorg er tot slot voor dat je de opties die er zijn zo goed mogelijk faciliteert’’, aldus Wijnand Akkerman. 


Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties