Hoe corona onze kijk op mobiliteit eindelijk echt verandert 

21 juli 2020
Hoe corona onze kijk op mobiliteit eindelijk echt verandert 

Hoewel iedereen al tijden roept dat we als maatschappij anders om moeten gaan met mobiliteit, waren er altijd praktische barrières en dilemma’s die bedrijven tegen hielden ook daadwerkelijk actie te ondernemen. 

Hoewel het coronavirus veel persoonlijk en zakelijk leed teweeg bracht, is er ook één duidelijke positieve invloed zichtbaar. Namelijk: de manier waarop wij met reizen omgaan en hoe wij tegen mobiliteit aankijken is in een paar weken tijd volledig op de schop gegaan. We zien drie duidelijke trends, die ervoor kunnen zorgen dat onze kijk op mobiliteit nu écht duurzaam verandert. We zetten ze voor je op een rijtje: 

Trend 1: Thuiswerken is niet meer weg te denken

Voor de coronacrisis werkte ongeveer 5% van de Nederlandse beroepsbevolking regelmatig, en in sommige gevallen altijd, thuis. Tijdens de coronacrisis liep dit op naar maar liefst 60% tijdens de piekmomenten. Door de kennis die we in die periode opdeden van op afstand werken en vergaderen, zijn we nu goed in staat de normale werkzaamheden door te laten gaan. 

We kwamen erachter dat het in veel gevallen niet echt noodzakelijk is om fysiek op kantoor aanwezig te zijn om goed contact met onze collega’s en klanten te onderhouden. Het enige dat we echt nodig hebben is een stabiele netwerkverbinding en een adequate werkplek. 

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid naar de effecten van de Coronacrisis op ons mobiliteitsgedrag blijkt zelfs dat 27% van de deelnemers aan het onderzoek ook na de crisis blijvend of regelmatig thuis wil werken. 

Trend 2: Flexibiliteit in reizen wordt belangrijker

Medewerkers bepalen graag zelf hoe zij naar hun werk gaan en wanneer. Door dit zelf te bepalen, kunnen zij niet alleen files en grote concentraties mensen vermijden, maar ook een betere balans vinden in hun werk- en privéleven. 

Daarbij bepaalt de agenda van de medewerker hoe hij zich zakelijk verplaatst. Kiest hij voor de auto, de motor, het OV, de fiets of blijft hij toch thuiswerken? Een bijkomend voordeel van flexibel en goed afgestemd omgaan met deze individuele mobiliteitswensen is dat de filedruk in Nederland aanzienlijk af zal nemen. Zelfs wanneer iedereen maar één of twee dagen per week niet kiest voor de auto!

Trend 3: Winst voor het milieu

Inmiddels kunnen we er niet meer omheen. Het bewijs is onomstotelijk geleverd: minder autoverkeer zorgt voor een grote milieuwinst. Op luchtkwaliteitfoto’s is duidelijk te zien dat een afname van het wegverkeer in no-time resulteert in een verbetering van de kwaliteit van de lucht in en boven steden. 

Deze verbeteringen in de luchtkwaliteit zijn overigens wereldwijd zichtbaar, niet alleen in Nederland. Zelfs in China is er een significante vermindering van fijnstof, stikstof en CO2 gemeten. 

Nu we vaker thuiswerken, vaker voor alternatieve vervoersmiddelen kiezen en dus over de gehele linie minder zakelijke kilometers rijden, genereren we minder CO2-uitstoot. Daarnaast neemt ook de filedruk aanzienlijk af. Als we er vervolgens samen voor kiezen de kilometers die we wél rijden af te leggen in een elektrische auto, dan is onze planeet de grote winnaar van de coronacrisis. En laten we de wereld een beetje mooier achter voor onze kinderen en kleinkinderen. 

Reden genoeg om nu écht eens door te pakken, toch? 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties