Mobiliteitsbudget of lease? Veel meer dan een financiële beslissing

25 september 2019
Mobiliteitsbudget of lease? Veel meer dan een financiële beslissing

Moet je nou wel of niet overstappen op een persoonlijk mobiliteitsbudget? Worstel je als werkgever met deze vraag, dan is het goed om niet alleen naar de financiële component te kijken. Stel jezelf de vraag hoe je met mobiliteit invulling kunt geven aan je bedrijfsdoelstellingen.

Wat vind jij belangrijk?

Wat wil je als bedrijf bereiken en welke rol kan mobiliteit daarbij spelen? Het antwoord op deze vraag verschilt van bedrijf tot bedrijf. Wat is voor jou belangrijk? We hebben de verschillende factoren voor je op een rijtje gezet:

1. CO2-reductie/milieubewust reizen

Met een leasebudget verplicht je je medewerkers als het ware voor hun zakelijke reizen gebruik te maken van hun leaseauto. Hebben ze een volledig elektrische auto, dan is dat in het kader van de CO2-uitstoot een goede keuze. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is dat een heel ander verhaal.

Wil je met je mobiliteitsbeleid een reductie van je CO2-uitstoot realiseren en elektrisch leasen behoort niet (voor iedereen) tot de mogelijkheden, dan biedt een persoonlijk mobiliteitsbudget uitkomst. Het geeft je medewerkers de vrijheid om voor milieuvriendelijker alternatieven als trein, tram of (deel) fiets te kiezen. Ook als ze daarnaast nog wel van een (deel)auto gebruikmaken, beperk je zo de totale CO2-uitstoot van je bedrijf.

2. Kortere reistijden en betere bereikbaarheid

OV is, zeker in de spits en voor reizen naar de centra van de grote steden, een veel betere keuze dan de auto: de reistijd is korter, de reis comfortabeler, je kunt werken in de trein en de CO2-uitstoot is een stuk lager. Bovendien voeren veel grote steden een ontmoedigingsbeleid voor auto’s: parkeren is onbetaalbaar (als je al een plek vindt) en vervuilende auto’s worden uit de centra geweerd.

3. Vergroot de vitaliteit van je medewerkers 

Zitten is het nieuwe roken. Omdat kantoorwerk neerkomt op uren maken achter je bureau, kunnen je medewerkers gezondheidswinst boeken door op andere momenten te bewegen. Bijvoorbeeld door het woon- werkverkeer op de fiets te doen of klanten in de buurt op de speed pedelec, e-bike of gewone fiets te bezoeken. Ook de OV-fiets is een uitkomst als je bij een klant in het centrum van een (grote) stad op bezoek gaat. Zo kan de keuzevrijheid van het persoonlijk mobiliteitsbudget de gezondheid van je medewerkers verbeteren en het ziekteverzuim terugdringen.

4. Flexibilisering

 De zekerheden van vroeger bestaan niet meer. Wil je als bedrijf je hoofd boven water houden dan moet je snel kunnen opschalen en inkrimpen. Langlopende leasecontracten die niet aan de arbeidsduur van de medewerkers zijn gekoppeld, belemmeren je flexibiliteit omdat het voortijdig beëindigen behoorlijk in de papieren kan lopen.

Dit probleem doet zich bij het persoonlijk mobiliteitsbudget niet voor. Het is gekoppeld aan het arbeidscontract (flexibel of vast) van de medewerker. Moet je onverhoopt inkrimpen, dan zit je dus niet aan een langlopend contract met een onwenselijk voortijdige beëindigingsvoorstel vast.

5. Medewerkerstevredenheid

Zeker de jongere generatie, de millenials, zitten niet meer op een eigen auto te wachten. Want waar laat je hem als je in het centrum van een grote stad woont en je ’s avonds laat thuiskomt? Bovendien zijn zij al veel meer gewend aan de deeleconomie: heb je een auto nodig, dan gebruik je toch gewoon die deelauto om de hoek?

Mobiliteit is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Met een persoonlijk mobiliteitsbudget onderscheid je je van je concurrenten op een krappe arbeidsmarkt. Niet alleen vanwege de vrijheid die je je medewerkers biedt, maar ook omdat de jongere generaties het milieu een warm hart toedragen.

6. Kostenbesparing?

Het is de vraag of het persoonlijk mobiliteitsbudget een kostenbesparing oplevert ten opzichte van lease. Je bespaart in ieder geval op het wagenparkbeheer omdat je je medewerkers zelf verantwoordelijk maakt voor hun zakelijke mobiliteit. Ook daagt een mobiliteitsbudget je medewerkers uit bewuster te reizen: budget dat zij niet gebruiken, krijgen zij aan het eind van de maand op hun rekening gestort. Daar tegenover staat dat je, zeker in het begin, je medewerkers misschien wel wat extra budget moet bieden om de overstap aantrekkelijk te maken.

Conclusie

Kijk je alleen naar de kosten, dan zou het kunnen zijn dat je met een persoonlijk mobiliteitsbudget duurder uit bent dan met een leasebudget. Maar staar je niet blind op de kosten, er zijn een heleboel andere argumenten en factoren die voor een mobiliteitsbudget pleiten. Het is aan jou om die op waarde te schatten en de juiste keuze te maken.

Veel succes!

 

Persoonlijk mobiliteitsbudget: maak je medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun mobiliteit
Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties