Nieuwe mobiliteit? Dit is waarom je het niet langer kunt negeren.

29 mei 2018
Nieuwe mobiliteit? Dit is waarom je het niet langer kunt negeren.

Het is je misschien niet opgevallen, maar we zitten midden in de transitie naar nieuwe mobiliteit. Nieuwe mobiliteit komt er in het kort op neer dat niet de door de werkgever aangeboden vervoersoplossingen zoals de leaseauto, fiets of het OV centraal staan, maar de behoefte van de medewerkers. Zij willen zelf kunnen bepalen hoe ze hun mobiliteit inrichten.

Ze gaan bijvoorbeeld met de deelauto naar het station, nemen daar de trein naar het centrum van de stad en gebruiken voor de ‘last mile’ de fiets. Deze ontwikkeling wordt aangejaagd door snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe inzichten zoals bijvoorbeeld de deeleconomie.

Allemaal leuk en aardig, maar wat betekent dat voor jouw organisatie? Is het een trend die snel weer overwaait of is het een blijvertje waar je wat mee moet? Die vragen beantwoord ik in een serie van 3 blogposts waarin de volgende thema’s centraal staan:

  1. De veranderende wereld om ons heen
  2. Invloed van nieuwe mobiliteit op jouw organisatie
  3. Nieuwe mobiliteit en medewerkerstevredenheid

In deze blogpost trap ik af met de veranderende wereld om ons heen.

Nieuwe technologieën

Wie had er 5 jaar geleden ooit gehoord van Netflix, Spotify, Uber en Airbnb? Juist: niet heel veel. Toch zijn ze inmiddels volledig ingeburgerd en hebben ze de manier waarop we film kijken, muziek luisteren, taxi-rites maken en overnachtingen regelen volledig veranderd. In het verlengde daarvan zie je ook dat we ons reisgedrag aanpassen.

Die geijkte leaseauto is voor de jongere generaties echt niet meer zaligmakend!

Want waar laat je hem als je ’s avonds thuiskomt van je werk? Is het bezit van een eigen auto wel handig in een overvolle binnenstad? Jongere generaties willen de vrijheid om hun vervoer aan te passen aan de afspraak die ze op dat moment hebben. Ze kijken dus op hun mobiel waar ze heen moeten, wat het weer gaat doen en of ze onderweg files kunnen verwachten. Met die info bepalen ze of ze de fiets, trein of hun eigen auto of deelauto pakken of een combinatie hiervan.

Ook de overheid voert de druk op 

De leaseauto die de hele dag stilstaat, de forens die door OV-vertragingen jaarlijks complete werkweken mist of semi-elektrische auto’s die door verkeerde fiscale prikkels vervuilender rijden dan diesels. Allemaal voorbeelden van achterhaalde, inefficiente vervoersoplossingen. Het is wel duidelijk dat het anders moet.

Waar het bedrijfsleven nog aarzelt om stappen naar duurzame mobiliteit te zetten, zijn overheden al een stuk actiever.

Met milieuzones weren gemeenten oude, vuile auto’s en zetten zo een eerste stap richting autovrije binnensteden. En politiek Den Haag wil via de Wet Milieubeheer een ‘puntensysteem’ invoeren, waarmee bedrijven, die te weinig doen aan duurzame mobiliteit, worden beboet. Het is dus de hoogste tijd om er serieus mee aan de slag te gaan. 

New call-to-action

Verstedelijking vraagt om nieuwe denkkaders

Nog zo’n ontwikkeling die de roep om nieuwe mobiliteit aanwakkert: de verstedelijking. We hebben in Nederland al een sterk verstedelijkte samenleving. En onder invloed van de kenniseconomie zullen de steden alleen maar blijven groeien.

Dat vraagt om een andere kijk op mobiliteit. Anders blijven we hangen in vaste denkpatronen die uiteindelijk tot niets leiden. En daarmee loopt de boel hopeloos vast. De thema’s zijn nog wel hetzelfde, we moeten er alleen anders mee omgaan.

Omdenken dus!

Zo ligt bijvoorbeeld de maatschappelijke waarde van trein, metro en tram niet zo zeer in het milieuvoordeel ten opzichte van de auto, maar juist in de bijdrage aan een sterke stedelijke economie. En sneller vervoer levert niet zozeer tijdwinst op, maar eerder langere verplaatsingsafstanden.

Nog zoiets: het nieuwe werken

Het nieuwe werken begin inmiddels redelijk ingeburgerd te raken. Medewerkers willen en kunnen tegenwoordig werken waar, wanneer en hoe ze willen en steeds meer werkgevers bieden die mogelijkheid. En nu ze eenmaal aan deze flexibiliteit hebben geroken, willen medewerkers het ook voor hun mobiliteit. Logisch, want die nieuwe mobiliteit versterkt de mogelijkheden en effectiviteit van het nieuwe werken. En daar profiteren zowel werknemers als werkgevers van.

Kortom: mobiliteit is volop in beweging. Niet alleen qua externe ontwikkelingen maar ook met betrekking tot de tevredenheid van je medewerkers. Hoe dat zit lees je in mijn volgende blogpost.

 

Deel dit bericht:
Daniel Hanselaar
Auteur: Daniel Hanselaar
Commercieel manager
Reacties