Geavanceerde toepassing telematica kan bijdragen in terugdringen uitstoot CO₂

Het is 2025. Je wordt wakker, jouw telefoon vertelt je dat je om 07.10 wordt opgehaald door een zelfrijdende Tesla (of een andere keuze uit inmiddels nog dertien merken). Onderweg worden er nog twee collega’s opgepikt om vervolgens, zonder file, rond 08.10 in Apeldoorn te arriveren, waar de Tesla geheel zelfstandig een parkeerplek zoekt. Vanwege de zelfrijdende deelauto’s is één parkeerterrein voldoende. De ‘always connected car’ is misschien wel eerder realiteit dan wij denken!
Het was ongeveer de tekst voor een aankondiging van een evenement bij Centraal Beheer. Wijnand Akkerman, directeur WagenPlan, gaf daar een presentatie over de impact van toenemende telematica en computertechnologie in en rond auto’s. Interessant? Jazeker. Want met toepassing van telematica kun je de uitstoot van CO₂ terugdringen door meer grip op het rijgedrag van de bestuurder en optimaal functioneren van het voertuig.
WagenPlan gaat voor duurzame mobiliteit
Mobiliteit verandert snel. De moderne auto is doordrenkt met techniek voor de meest fantastische toepassingen in en rond het voertuig. Moet techniek echter leidend zijn? Wanneer is iets handig of nodig en wanneer is het slechts een gimmick? Akkerman: ‘Veel technologie is voorlopig niet weggelegd voor de goedkopere auto’s. Dan heb ik het over de geavanceerde technologie die een wezenlijke verandering in het gebruik van het voertuig en het gedrag van de berijder met zich meebrengt. Zaken als navigatie, boordcomputer, cruise control en climate control zitten standaard in een auto tegenwoordig, ook in de lagere prijssegmenten. Voor ons als leasemaatschappij, of eigenlijk als specialist in duurzame mobiliteit, biedt de opkomst van vergaande telematica echter mooie kansen op verbetering van het rijgedrag en het gebruik van de auto en duurzamere vormen van mobiliteit. Daar hechten we als WagenPlan grote waarde aan. Je krijgt bijvoorbeeld veel beter inzicht in (de staat van) het onderhoud van de auto, de rijstijl van de bestuurder en het daadwerkelijke gebruik en verbruik van de auto. Dat scheelt niet alleen veel onnodige kosten op het gebied van onderhoud, maar wat wij hoog in het vaandel hebben staan, is het feit dat we door die inzichten veel beter kunnen aansturen op vermindering van de CO₂-uitstoot.’
Duurzaamheid vergroot door telematica
Door toepassing van geavanceerde telematica kunnen auto’s (automatisch) anticiperen op de omstandigheden op de weg. Akkerman: ‘Neem alleen al zoiets als het ‘stop & go’- principe wat al vrij normaal is in veel auto’s. Bij het stoplicht slaat de motor af; dat bespaart brandstof en het scheelt CO₂-uitstoot. Als je op tijd weet wat er kan gaan gebeuren, kun je anticiperen. Telematica laat dat niet meer aan de goede wil van de bestuurder over, maar stuurt automatisch bij. Letterlijk. Dat leidt tot een beter en duurzamer gebruik van de auto’s en een heel concreet lagere CO₂-uitstoot.’ Auto’s worden door toenemende telematica en technologie nagenoeg autonoom. Akkerman: ‘Ik denk overigens niet dat de volledig autonoom rijdende auto zo heel snel zal doorbreken voor de grote massa. Zoals ik al zei, die technologie is heel duur en het zal nog even duren voordat het voor iedereen beschikbaar komt. Jammer genoeg, want het biedt grote kansen op duurzamere mobiliteit.’
‘What’s in it for me?’
Akkerman ziet nog meer voordelen in de toenemende telematica in een auto. ‘Het biedt naast de genoemde verbeteringen in duurzame mobiliteit en mogelijkheden voor het terugdringen van CO₂-uitstoot, nog meer voordelige opties, zowel voor de berijders als voor de eigenaar. Ik geloof in de ‘always connected car’, een auto die voortdurend in verbinding staat met mensen, apparaten, bedrijf en systemen. Die connecties leiden tot optimaal gebruik. Informatie die via de auto en allerlei apps kan worden uitgewisseld, kunnen je helpen je werk beter te doen, efficiënter om te gaan met mensen en middelen en duurzaam gebruik van de auto bevorderen. Neem de toenemende filedruk, waar de media weer vol van staan. Een goede toepassing van telematica (zoals automatisch anticiperen op drukte in het verkeer, meer afstand houden, minder remmen en daardoor duurzamer en zuiniger rijden) in combinatie met een app die je informeert, geeft de bestuurder tijdig andere en meer duurzame keuzemogelijkheden voor (het vervolg van) zijn reis. Zoals een betere tijd om de reis te vervolgen, met direct informatie over een vrije werkplek langs de route om te werken… Of het dichtstbijzijnde treinstation met parkeerterrein. Dat is zeker geen toekomstmuziek, die opties bestaan (deels) al. Functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid staan echter bovenaan. In deze toepassingen moet een wederzijds belang schuilen. Mensen willen wel meegaan in het delen van informatie en duurzamer gebruik als ze er zelf ook baat bij hebben. What’s in it for me?’ Anders gaan al snel de hakken in het zand. Voor ons als facilitator van duurzame mobiliteit is het zaak daarop aansluitende functionaliteit te bieden en proactief mee te denken met de klant.’