Prinsjesdag 2018: koopkracht vooruit. Geldt dit ook voor de zakelijke leaserijder?

18 september 2018
Tags: prinsjesdag
Prinsjesdag 2018: koopkracht vooruit. Geldt dit ook voor de zakelijke leaserijder?

Het is vandaag Prinsjesdag en dan worden de belastingplannen voor 2019 gepresenteerd. Het mooie nieuws is dat het goed gaat met de BV Nederland. Vrijwel iedereen gaat er in koopkracht op vooruit. Geldt dit ook voor autorijdend Nederland?

Door mr. Alex Jansen

Ook in 2019 blijft de auto de favoriete melkkoe van onze regering en dat betekent geen verlaging van de autokosten in Nederland in 2019. Gemiddeld genomen blijft auto rijden even duur of wordt nog wat duurder. Dit alles is afhankelijk van de nieuw te verwachten BPM tabel.  

BPM

In 2018 en voorgaande jaren werd de BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) bepaald op basis van de CO2 uitstoot die berekend werd volgens de NEDC norm. Deze norm werd gezien als onvoldoende realistisch. Er kwam dus een nieuwe norm. Deze WLTP norm (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) geeft een beter beeld van de daadwerkelijke CO2 uitstoot van een auto onder normale gebruiksomstandigheden. Uit testen van TNO bleek dat de CO2 uitstoot volgens de WLTP norm gemiddeld 8,8 gram per kilometer hoger uitvalt voor auto’s met een dieselmotor dan onder de oude NEDC norm. Voor auto’s met een benzinemotor viel de gemiddelde CO2 uitstoot 6,2 gram per kilometer hoger uit. Op basis van de huidige BPM tabellen zou dat betekenen dat auto’s aanzienlijk duurder worden en daarmee ook de bijtelling evenredig gaat stijgen. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Onze regering heeft als streven dat de totale BPM opbrengsten gelijk blijven dan wel licht stijgen.  

Invoering WLTP

Vanaf 1-9-2018 is de WLTP testprocedure verplicht voor alle nieuwe verkopen. Uitlopende series en op voorraad zijnde modellen zijn hiervan uitgezonderd. Vanaf 1-9-2019 is de WLTP test verplicht voor alle modellen. De voorraadregeling vervalt per die datum.  Naar verwachting komt er ook een nieuwe BPM tabel. De belasting per gram CO2 uitstoot wordt dan iets lager. Door de hogere gemeten uitstoot van CO2 zal het af te dragen BPM bedrag naar verwachting gemiddeld genomen gelijk blijven dan wel licht stijgen. 

Bijtelling 2019 

Het systeem van de bijltelling is de afgelopen jaren vereenvoudigd. Wij hebben nu nog twee percentages zijnde 4% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor de auto’s met een verbrandingsmotor. In 2018 geldt voor het privégebruik van een volledig elektrische auto een bijtelling van 4% over de volledige catalogusprijs van de auto. In 2019 gaat dit wijzigen. De eerste € 50.000 is dan met 4% belast en het overige deel van de catalogusprijs wordt belast met 22%. Een volledig elektrische auto met een catalogusprijs van € 95.000 krijgt dan een gemiddelde bijtelling van 12,5%. (4% x € 50.000, 22% x € 45.000)

De bedoeling van deze regeling is om de privé gebruikers van dure elektrische auto’s minder voordeel te verschaffen voor wat betreft de bijtelling, maar het privé gebruik van minder dure elektrische auto’s buiten te schot te laten. Een Volkswagen E Golf met een catalogusprijs van € 40.000 houdt zijn bijtelling van 4% over de volledige catalogusprijs. De netto genoemde bijtelling bij een Volkswagen Golf van € 40.000 en een belastingpercentage van 36,93% (tot een inkomen van € 68.800) bedraagt € 49,24 per maand (€ 40.000 x 4% x 36,93%:12 = € 49,24)

De nieuwe bijtellingsregels gelden alleen voor auto’s met een tenaamstelling in 2019. Auto’s die eerder te naam gesteld zijn houden hun oude regeling voor een periode van 60 maanden.

Fiets van de zaak

De auto van de zaak kennen wij al, nieuw is de fiets van de zaak. De regeling gaat waarschijnlijk ingevoerd worden vanaf 2020 en werkt eigenlijk op dezelfde manier als de auto van de zaak. De werkgever schaft een fiets aan voor de werknemer die deze fiets ook privé gebruikt. De werknemer krijgt dan 7% bijtelling over de aanschafprijs van de fiets. De bijtelling voor een fiets van € 2.500 bedraagt dan € 5,38 netto per maand   (€ 2.500 x 7% x 36,93%:12= 5.38 netto per maand)

Conclusie: autorijden gaat er in 2019 niet goedkoper op worden

Auto rijden in 2019 gaat er in principe niet goedkoper op worden. De BPM op nieuwe auto’s zal gemiddeld licht stijgen door de nieuwe WLTP norm. Een klein voordeeltje zit in de verlaging van de inkomstenbelasting. Deze daalt met zo’n 4% van 40,85% naar 36,93% . De netto afdracht voor het privégebruik van de auto van de zaak wordt dan iets lager.

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties