Prinsjesdag 2019, wat zijn de gevolgen voor de zakelijke rijder?

Traditioneel presenteert de regering op Prinsjesdag de fiscale plannen voor het volgende jaar. Wat betekenen deze nieuwe plannen voor autorijdend Nederland?
Door mr. Alex Jansen
Regeren is vooruitzien: met de Autobrief II gaf de regering aan hoe de ‘autowetgeving’ van 2017 tot 2020 zou worden uitgevoerd. Het voornemen was goed maar de uitwerking iets minder. Zo stond er in Autobrief II dat de bijtelling voor EV’s over de eerste € 50.000 volgend jaar 4% zou zijn, maar dat wordt nu 8% over de eerste € 45.000. Over het resterende bedrag betaal je de hoge bijtelling van 22%.
Bijtelling, motorrijtuigenbelasting en BPM voor EV’s
De bijtelling voor EV’s gaat dus flink stijgen de komende jaren. Bedenk je wel dat het moment van registreren van je auto bepalend is voor de hoogte van de bijtelling gedurende een periode van 60 maanden. EV’s zijn nog wel tot en met 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. In 2025 betaal je een kwart van het tarief van een normale auto en pas in 2026 het volledige tarief.
Snel beslissen
Wil je nu nog profiteren van 4% over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs, dan moet je snel zijn. Probleem is wel dat veel automerken de levering van EV’s dit jaar niet meer kunnen garanderen. Dat kan alleen Tesla, mits je voor 1 oktober van dit jaar bestelt. Ben je van plan om elektrisch te gaan leasen, neem dan contact op met een van de leaseadviseurs van WagenPlan. Zij weten precies welke EV’s de dealers nog op voorraad hebben en kunnen de mogelijkheden voor jou op een rijtje zetten.
Milieu Investeringsaftrek (MIA)
Bij de bedrijfsmatige aanschaf van een elektrische auto heb je recht op MIA. Je krijgt dan een aftrekpost op de winst van 27% van maximaal € 40.000. Dit compenseert een deel van de extra kosten bij aanschaf van een elektrische auto en maakt het als ondernemer extra interessant om elektrisch rijden te overwegen.
Rekenvoorbeeld verschil bijtelling 2019 -2020
Prijsstijging door nieuwe WLTP meetmethode
Op prinsjesdag zijn ook de nieuwe BPM tabellen gepresenteerd. Door de nieuwe (meer realistische) WLTP meetmethode is de uitstoot van veel auto’s gestegen. Bij gelijkblijvende bedragen per gram CO2 uitstoot wordt de auto aanzienlijk duurder door een groter BPM aandeel in de totaalprijs. Maar omdat de BPM bedragen per gram CO2-uitstoot iets zijn verlaagd, zal de prijsstijging als gevolg van de nieuwe testmethode voor nieuwe auto’s met een brandstofmotor toch beperkt zijn. De nieuwe BPM tabellen gaan in op 1 juli 2020.
Fiets van de zaak
De auto van de zaak kennen wij al, nieuw is de fiets van de zaak. De regeling gaat ingevoerd worden in 2020 en is vergelijkbaar met die van de auto van de zaak. De werkgever schaft een fiets aan voor de werknemer die deze fiets vanzelfsprekend ook privé gebruikt. De werknemer krijgt dan 7% bijtelling over de aanschafprijs van de fiets. De bijtelling voor een fiets van € 2.500 bedraagt dan € 5,51 netto per maand (€ 2.500 x 7% x 37,8%:12= 5,51 netto per maand)
Definitief oordeel Eerste en Tweede Kamer
De plannen uit de Miljoenennota moeten nog behandeld worden in de Tweede Kamer en aangenomen door de Eerste Kamer. Waarschijnlijk is de begroting dus pas eind van het jaar definitief. De inhoud kan dus nog zo hier en daar wijzigen. Maar ik verwacht niet dat dat grote gevolgen voor de autoregeling zal hebben.
Conclusie
Wat we al verwacht hadden blijkt ook daadwerkelijk te gebeuren: de Miljoenennota geeft aan dat de stimulering van elektrisch rijden de komende jaren sterk wordt afgebouwd. Bijtellingspercentages gaan omhoog en de maximale grens waarover tegen het lage tarief kan worden bijgeteld, gaat omlaag. De regering is duidelijk van mening dat het subsidiëren van elektrisch rijden afgebouwd kan worden en dat de EV het op eigen kracht moet gaan redden.
