Prinsjesdag 2024: dit zijn de belangrijkste plannen voor de mobiliteitsbranche
Op Prinsjesdag heeft het kabinet enkele ingrijpende maatregelen voor de mobiliteitssector aangekondigd, die de komende jaren invloed zullen hebben op automobilisten, bedrijven en het verduurzamingsbeleid in Nederland. De maatregelen richten zich op het stimuleren van de energietransitie, maar roepen ook vragen op over kosten en praktische gevolgen voor bedrijven en bestuurders. We hebben op een rijtje gezet wat ons te wachten staat.
Verandering in subsidiebeleid voor elektrische voertuigen (EV's)
Dit is het laatste jaar waarin particulieren subsidie kunnen aanvragen voor de aanschaf van elektrische voertuigen. Tot eind 2024 is er nog een subsidie beschikbaar van € 2.950 voor nieuwe EV’s en € 2.000 voor gebruikte exemplaren. Vanaf 2025 vervalt deze regeling volledig, wat naar verwachting de kosten voor het rijden in een EV zal verhogen. Bovendien zal vanaf dat jaar ook een vast BPM-tarief van € 667 voor elektrische auto's gaan gelden.
Halvering van de gewichtscorrectie voor EV’s in de MRB
Een andere maatregel gaat over de verlaging van de gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen. Deze correctie, bedoeld om het extra gewicht van EV-accu's te compenseren, zou oorspronkelijk 40% zijn, maar het lijkt nu teruggebracht te worden naar 25% korting (in 2025 is de korting voor EV’s 75%). Dit besluit heeft geleid tot felle kritiek van belangenorganisaties, zoals de ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, omdat het consumenten met onverwachte kosten confronteert.
Verhoging maximumsnelheid en meer laadpalen
De overheid kondigt een actieagenda aan waarin onder meer wordt gekeken naar de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u op bepaalde snelwegen. Daarnaast is er aandacht voor het stimuleren van elektrisch rijden door de aanleg van extra laadpalen, wat van belang is voor de verdere elektrificatie van het wagenpark.
Hervorming van autobelastingen en duurzaamheid
In de komende jaren wil het kabinet de autobelastingen herzien om een evenwichtige verdeling te vinden tussen belastinginkomsten van fossiele brandstofauto’s en EV’s. De regering streeft naar een stabiele belastingopbrengst, ondanks de groei van elektrische voertuigen, en wil ervoor zorgen dat zowel brandstofauto’s als EV's eerlijk bijdragen aan de lasten. De korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor EV’s zal van 2026 tot en met 2029 worden verlaagd van 75% naar 25%. Na 2029 vervalt de korting volledig – een jaar eerder dan voorheen gecommuniceerd. Tevens wordt de accijnsverlaging op brandstof nogmaals een jaar uitgesteld.
Impact voor plug-in hybrides (PHEV's)
De speciale BPM-regeling voor plug-in hybrides wordt in 2025 afgeschaft. Nieuwe Europese emissieregels zullen naar verwachting leiden tot hogere BPM-kosten voor deze voertuigen, omdat de CO2-uitstoot realistischer wordt berekend. De korting op motorrijtuigenbelasting wordt in 2025 25%, en gaat in 2026 naar 0%.
Invoering zero-emissiezones
Gemeenten mogen vanaf 2025 zero-emissiezones (ZE-zones) invoeren. Het kabinet heeft aangegeven te onderzoeken op welke manier het instellen van zero-emissiezones voor stadslogistiek kan worden uitgesteld, met onder andere als doel de invoering ervan landelijk te harmoniseren.
Conclusie
De nieuwe kabinetsplannen hebben een gemengde impact op de mobiliteit en leasebranche. De uitbreiding van laadpalen biedt kansen, maar het verlagen van de gewichtscorrectie voor EV’s en het uitstel van uitstootvrije zones kunnen de transitie naar elektrisch rijden vertragen.