WagenPlan autolease compenseert 119.000 vluchten naar Parijs

Dit artikel verscheen eerder in Smart Mobility van het Financiele Dagblad.
WagenPlan begon in 2007 als 1e Nederlandse leasemaatschappij met het voor haar klanten kosteloos compenseren van de CO2-uitstoot van alle auto's die via het bedrijf rijden. Wijnand Akkerman, directeur WagenPlan: ”Je kunt je kop natuurlijk in het zand steken, maar hoewel wij er alles aan doen om het te voorkomen en te verminderen, stoot onze vloot nog behoorlijk wat CO2 uit. In 2015 hebben we 17.000 ton gecompenseerd. Dat komt overeen met 119.000 keer naar Parijs vliegen.”
Niets doen geen optie
Akkerman: “Het CO2-probleem is zo groot dat het verleidelijk is om te wachten tot anderen een 1e stap zetten. Dat is voor ons geen optie. Mobiliteit is 1 van de grootste boosdoeners, dus moet je als speler in die markt je verantwoordelijkheid nemen. Dat hebben wij bij WagenPlan altijd gedaan. Onze aanpak is gericht op het voorkomen, reduceren en compenseren van de CO2-uitstoot van het wagenpark van onze kanten. Nadrukkelijk in die volgorde.“
Voorkomen. De heilige koe op stal?
Als je al wijst naar de heilige koe, komt Nederland in opstand. Akkerman: “Dat beeld herken ik niet bij veel van onze klanten. Zij zijn bereid hun mobiliteit tegen het licht te houden om onnodige autokilometers te voorkomen. Daarbij kijken we samen naar mogelijkheden als thuiswerken, video-conferencing en bijvoorbeeld Skypen. Alles om de auto te laten staan. Ook OV, e-bikes, e-scooters en de fiets komen daarbij aan de orde. Zo realiseer je al snel een behoorlijke CO2 én kostenreductie.”
Reduceren. Hybride blijft interessant.
Nederland lijkt het CO2-probleem toch minder serieus te nemen nu er op steeds meer snelwegen 130 gereden mag worden. Akkerman: “Voor ons is dat geen reden om niet in te zetten op reductie. En hoewel de overheid ook de gunstige fiscale regeling voor hybride auto’s per 2017 afschaft, zijn ze voor ons zeker niet passé. Je moet alleen wel goed kijken naar het reisgedrag. Voor wie jaarlijks 60.000 km rijdt is een hybride onzinnig, maar voor een medewerker die vooral korte ritten maakt en thuis en op het werk aan de laadpaal kan, is het zowel qua CO2-uitstoot als financieel een goed idee. Daarnaast zetten we zuinige, kleine auto’s en steeds vaker volledig elektrische auto’s in om de CO2-reductie te realiseren. Of een zakelijke, liefst elektrische deelauto die door meerdere medewerkers kan worden gebruikt.”
Compenseren. Kosteloos voor onze klanten.
Een geheel CO2-neutraal wagenpark is nog niet mogelijk. Akkerman: “Daarom compenseren we als WagenPlan de CO2-uitstoot van al onze klanten. Aan de hand van de tankgegevens van onze leaseauto’s berekenen wij de uitstoot. Die compenseren wij door te investeren in duurzame energie en energie besparingsprojecten door de aankoop van CO2-credits. Elke credit staat voor het compenseren van een bepaalde hoeveelheid CO2. Ieder jaar beoordeelt een accountant het hele proces en stelt een 'Assurance Rapport' waarmee onze klanten kunnen aantonen dat ze een CO2-neutraal wagenpark hebben.”