Bijtelling op je zakelijke elektrische leaseauto

Elektrisch leasen bijtelling en subsidie

Het stimuleren van elektrisch rijden is één van de manieren waarop de overheid de CO2-uitstoot van het wegverkeer wil beperken. En de ervaring leert dat het stimuleren van gewenst gedrag het beste gaat via de portemonnee. Daarom zijn er  diverse gunstige financiële en fiscale regels in het leven geroepen waardoor de aanschaf of lease en het gebruik van een elektrische auto gunstig afsteekt tegen een auto met een benzine- of dieselmotor. Hieronder lees je hoe dit systeem van subsidies en andere voordelen in elkaar steekt.

Bijtelling bij elektrisch leasen

De gunstige bijtelling voor volledig elektrische auto’s (EV’s, Electric Vehicles) richt zich primair op voordeel voor de leaserijder, maar pakt daarmee ook gunstig uit voor bedrijven die elektrisch leasen onder hun medewerkers willen stimuleren. Bijtelling speelt als je met de auto van de zaak meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. De bijtelling is onder andere gerelateerd aan de CO2-uitstoot van je auto. Lease je een 100% elektrische auto die 0 gram CO2 uitstoot, dan profiteer je in 2022 van het gunstigste bijtellingtarief van 16% tot de grens van 35.000 euro. Bij diesel- en benzineauto’s is dit 22%.

New call-to-action

Datum van eerste toelating

Voor het vaststellen van het bijtellingspercentage is de datum van eerste toelating op de weg (DET) bepalend. Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar dit kan ook in het buitenland zijn. Bij nieuwe auto’s valt dit moment samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven (dit hoeft niet altijd zo te zijn, bijvoorbeeld bij de import van gebruikte auto’s, maar dat is minder relevant voor elektrische auto’s).

Plafond voor gunstige bijtelling EV’s

Het bijtellingpercentage dat geldt op het moment van de DET staat voor de komende vijf jaar vast. Deze periode gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Als de DET in 2022 valt, betaal je zoals gezegd de komende 5 jaar slechts 8% bijtelling.

Let op: bij auto’s van €35.000 en meer betaal je in 2022 22% bijtelling over het bedrag boven de €35.000.

Afbouw gunstige bijtelling EV’s

De komende jaren gaat de overheid deze gunstige bijtellingregeling geleidelijk afbouwen:

Jaar Bijtelling EV Maximale catalogusprijs
2022 16% €35.000
2023 16% €30.000
2024 16% €30.000
2025 17% €30.000

*Boven dit bedrag betaal je 22% bijtelling.

Rekenvoorbeeld netto kosten bijtelling EV

Je schaft in 2022 een elektrische auto aan van €65.000, die je ook privé gaat gebruiken (meer dan 500km p/j). Je betaalt dan:
16% bijtelling over €45.000 = € 7.200 + 22% bijtelling over €20.000 = €4.400
Totaal: €11.600 bijtelling.

Val je in het 37,07% belastingtarief, dan zijn je netto jaarlasten voor privégebruik van de auto 37,07% van € 11.600 = € 4.300,12 per jaar (€ 358,34per maand) 

Kunnen wij je helpen?
Chat online
Waarom WagenPlan?
  • Persoonlijke ondersteuning
  • Compensatie CO2 uitstoot
  • Geen verrassingen achteraf
  • Hoge klanttevredenheid
8.7
Gebaseerd op
962 reviews
Bekijk rapportcijfers