Schades aan je auto: Wat is acceptabel en wat niet

Welke beschadigingen zijn acceptabel bij het inleveren van je leaseauto en welke niet? We leggen het je hier uit. Zo weet je precies wat je kan verwachten bij het inleveren van je auto en kom je niet voor verrassingen te staan. 

Acceptabele schades (gebruikssporen)

Acceptabele schades (gebruikssporen) zijn kleine beschadigingen die ontstaan bij normaal gebruik. Hieronder vallen:

  • Beschadigingen aan carrosserie, bumpers, spiegels, flankbescherming en het interieur
  • Een beschadiging van het plaatwerk kleiner dan 24 mm (één euro muntstuk)
  • Oppervlakkige krassen kleiner dan 10 cm

NB. Voor bovengenoemde schades geldt een maximum van twee beschadigingen per plaatdeel

Onacceptabele schades

Onacceptabele schades zijn grotere schades aan je auto die buiten de normale gebruikerssporen vallen. Je betaalt dan het eigen risico dat is afgesproken in je leaseovereenkomst. Hieronder vallen o.a:

  • Verlichting: Het glas mag geen scheur of gat hebben, gebroken, bespoten of bewerkt zijn. Ook mag het koplamphuis niet beschadigd zijn
  • Ruiten: De ruiten mogen in het directe gezichtsveld geen beschadiging en/of verkleuring hebben groter dan 20 mm. Buiten het gezichtsveld zijn putjes en sterretjes (zonder scheur) van 35 mm of kleiner acceptabel. Per 60.000 km is één ster of pit kleiner dan 35 mm acceptabel.
  • Interieur: Er mogen geen beschadigingen zijn aan bekleding, dashboard en hemelbekleding. Hieronder valt ook hardnekkige geur of zware vervuiling waarvoor reinigen noodzakelijk is. Een ontbrekende of beschadigde hoedenplank en een door vloeistoffen aangetaste laadruimte zijn ook niet acceptabel.

 

Kunnen wij je helpen?
Chat online

Welke schades zijn acceptabel

Beschadigingen

Beschadigingen

Beschadigingen die kleiner zijn dan 24 mm en niet dieper dan 2 mm.

Krassen

Krassen

Krassen die gepolijst kunnen worden en kleiner zijn dan 10 cm.

Voorruit

Voorruit

Buiten het gezichtsveld zijn putjes en sterretjes die nog geen scheur vertonen van 35 mm of kleiner acceptabel.

Bumper

Bumper

Beschadigingen aan bumpers en flankbescherming met een maximale grootte van 2 cm bij 5 cm.

Spiegel

Spiegel

Beschadigingen aan spiegels kleiner dan 24 mm.

Schademeter

Schademeter

Gebruik de schademeter om te kijken of een deuk, kras of schaafplek op je auto nog acceptabel is.

Welke schades zijn onacceptabel

Schade door aanrijding

Schade door aanrijding

Beschadigingen aan bumpers en flankbescherming met een maximale grootte van 2 cm bij 5 cm.

 

Krassen

Krassen

Krassen die niet gepolijst kunnen worden en groter zijn dan 10 cm.

Spiegel

Spiegel

Vervormingen of kapotte spiegels en beschadigingen van meer dan 50 mm lang en die door de laklaag heen dringen.

 

Carrosserie

Carrosserie

Beschadigingen groter dan 24 mm (1 euromuntstuk). Of wanneer er meer dan twee beschadigingen per plaatdeel zijn.

Roest

Roest

Deuken, butsen of krassen waarbij de laklaag zodanig is beschadigd dat er zichtbare roestplekken ontstaan.

 

Lakschade

Lakschade

Aantasting van de lak door een van buiten komend onheil.

 

Inbraakschade

Inbraakschade

Schade die is ontstaan als gevolg van een (poging tot) inbraak.

 

Beschadiging van binnenuit

Beschadiging van binnenuit

Beschadiging van binnenuit ontstaan door het onvoldoende vastzetten van een lading.

Verlichting

Verlichting

De verlichting moet goed werken. Het glas mag geen scheur of gat hebben, gebroken, bespoten of bewerkt zijn. Ook mag het koplamphuis niet beschadigd zijn.

Ruiten

Ruiten

De ruiten mogen in het directe gezichtsveld geen beschadiging en/of verkleuring hebben groter dan 20 mm. Buiten het gezichtsveld zijn putjes en sterretjes (zonder scheur) van 35 mm of kleiner acceptabel. Per 60.000 km is één ster of pit kleiner dan 35 mm acceptabel.

Velgen

Velgen

De velgen moeten met alle bouten of moeren zijn bevestigd en mogen niet zijn gescheurd of ernstig vervormd. De wieldeksels moeten allemaal zijn gemonteerd, mogen licht beschadigd zijn, maar niet gebroken of gescheurd.

Beschadigde band

Beschadigde band

Beschadiging aan de band zoals scheuren, barsten, gaten of banden met onvoldoende luchtdruk als gevolg van een lek.

Ontbrekend wieldeksel

Ontbrekend wieldeksel

Wanneer er één of meerdere wieldeksels ontbreken.

Interieur - Krassen en scheuren

Interieur - Krassen en scheuren

De bekleding vertoont materiaalscheuren of is bij de naden uitgescheurd.

Interieur - Schroeiplekken of gaten

Interieur - Schroeiplekken of gaten

De bekleding vertoont schroeiplekken of gaten.

Interieur - Blijvende vlekken

Interieur - Blijvende vlekken

Vlekken die niet met een normale reiniging verwijderd kunnen worden.

Interieur - vuil

Interieur - vuil

Wanneer het oppervlakkige vuil niet door normale reiniging schoongemaakt kan worden.

Interieur - Schade dashboard

Interieur - Schade dashboard

Wanneer er duidelijke schroefgaten zichtbaar zijn in het bestuurders- of passagiersgedeelte.

Interieur - Vernielde bekleding onderdelen

Interieur - Vernielde bekleding onderdelen

Wanneer er onderdelen vernield zijn.

Lakschade door bestickering

Lakschade door bestickering

Na beëindiging van de contractperiode moet de reclame verwijderd worden. Als de reclame niet is verwijderd, er zichtbare verkleuring is opgetreden of bij het verwijderen van de reclame de lak is beschadigd, worden de kosten om dit te herstellen in rekening gebracht.

Verkleuring van de lak

Verkleuring van de lak

Wanneer er een verkleuring van de lak zichtbaar is na het verwijderen van de reclame.

Beschadiging van de lak

Beschadiging van de lak

Wanneer door het verwijderen van reclame de lak is beschadigd.