Alles over elektrisch leasen en laadpalen

laden elektrisch leasen

Het aantal elektrische auto’s groeit explosief. Dat betekent ook dat er steeds meer laadpunten nodig zijn om deze elektrische vloot van energie te voorzien. Elektrisch laden kan op drie manieren: bij een laadpaal thuis, bij een openbare laadpaal of bij een snellaadstation. Omdat wij elektrisch leasen toejuichen, hebben wij alle praktische informatie over het laden, de aanleg van laadpalen, prijzen bij de verschillende laadpalen en alles wat er verder bij komt kijken, voor je op een rijtje gezet.

Thuis elektrisch laden

Een eigen laadpaal voor de deur

Het valt niet aan te raden om je elektrische auto bij een gewoon stopcontact op te laden. Allereerst duurt veel langer en daarnaast kan een gewoon verlengsnoer er niet tegen. Wil je goed kunnen laden, dan heb je echt een speciaal laadpunt op je eigen terrein nodig. Na installatie kan alleen de eigenaar er gebruik van maken omdat de paal is aangesloten op zijn of haar meterkast. De laadpas van de buurman zal er niet op werken. 

Hulp bij installatie laadpaal (privé of bedrijf)

In samenwerking met de experts van Vattenfall en Newmotion (leverancier laadproducten thuis en bij bedrijven) kan WagenPlan een laadpunt bij jou laten installeren. Heb je interesse, geef dat dan aan ons door. Wij zorgen er vervolgens voor dat een laadpaalexpert contact opneemt om de mogelijkheden te bespreken en een vrijblijvende offerte uit te brengen. Na jouw akkoord komen we de laadoplossing bij jou installeren. De kosten van het laadpunt en de installatie kun je opnemen in het leasetarief.

Let op, het installeren van zo’n eigen laadpunt kan alleen op je eigen (bedrijfs)terrein.

Ja, ik wil graag hulp bij de aanvraag van een laadpaal thuis.

Hoe snel laadt de accu van mijn EV?

Het laadvermogen en de accugrootte van je elektrische auto bepalen samen hoe snel een accu vol is. Dit kun je (ongeveer) berekenen door de accugrootte te delen door het laadvermogen. Laden met een kabel via je normale stopcontact gaat slechts met 10A, wat neerkomt op een laadvermogen van 2,3kW. Een standaard laadpaal kan wel de volledige 16A gebruiken, waardoor het laadvermogen 3,7 kW is. Wanneer je een 3 fase aansluiting gebruikt in combinatie met een 3 fase laadstation dan ligt het laadvermogen tussen de 11 en 22 kW. Een accu van 40 kWh opladen bij een laadvermogen van 2,3 kW duurt ongeveer 18 uur, bij 3,7 kW laadvermogen ongeveer 11 uur en bij 11 kW nog maar 4 uur.

Lees onze blog Welke regels gelden er voor een laadpaal thuis? als je wilt weten welke regels er gelden als een medewerker thuis een laadpaal laat installeren voor zijn elektrische auto van de zaak.

Besparen met slim laden

Met een slimme laadpaal kun je kosten besparen als je je elektrische auto thuis oplaadt. Zo’n slimme laadpaal weet bijvoorbeeld wanneer het lage nachttarief ingaat en gebruikt dat om de accu op te laden. Ook kan de paal bijvoorbeeld pas gaan laden als je zonnepanelen elektriciteit opwekken of als je verder geen andere elektrische apparaten gebruikt. Bovendien kan een slimme laadpaal eventuele storingen zelf aan de leverancier doorgeven.

Meer weten over de slimme laadpaal? Neem contact op met ons op.

Kosten thuis opladen: 2 tot 4 cent per kilometer

Gemiddeld betaal je ongeveer 22 cent per kWh inclusief btw. Voor een volle accu van 35 kWh betaal je dus ongeveer 8 euro. Ga je uit van een actieradius van 225 kilometer dan kom je uit op 4 cent per kilometer. Kies je voor de goedkoopste stroomleverancier en maak je gebruik van een slimme laadpaal dan kom je nog een stuk lager uit.

Zonnepanelen: laden met eigen stroom

Heb je zonnepanelen met voldoende opbrengst op je dak liggen en een slimme laadpaal voor de deur, dan kun je bijna gratis rijden. Maar dan hebben we de kosten van de zonnepanelen en de installatie ervan niet in de prijs doorberekend.

De openbare laadpaal

Aanvragen openbare laadpaal bij de gemeente

Heb je zelf geen eigen laadpaal dan ben je aangewezen op een openbare laadpaal bij jou in de buurt. Inmiddels is er een uitgebreid netwerk van openbare laadpalen in Nederland. De kans is dus groot dat er eentje in de buurt van je huis staat. Is dat niet het geval of zijn er te weinig, dan kun je een laadpaal in je straat of wijk aanvragen. Die paal blijft eigendom van de gemeente, dus je moet ‘m delen met andere mensen in de buurt.

Voorwaarden van de 20 grootste gemeentes voor het aanvragen van een openbare laadpaal.

Een vrije openbare laadpaal vinden

Ook al zijn er voldoende laadpalen voor je elektrische auto bij jou in de buurt, dan kan het nog voorkomen dat ze allemaal bezet zijn. Wil je niet met een lege accu langs de weg komen te staan, dan is het verstandig om tijdig op zoek te gaan naar een vrije laadpaal. Gelukkig zijn er verschillende apps en websites die je daarbij helpen. Ze geven informatie over de laadcapaciteit, de exploitant en de beschikbaarheid.

Weten waar je kunt laden? Op oplaadpunten.nl en oplaadpalen.nl vind je een kaart met alle laadpunten in Europa.

Speciale verkeersborden parkeren en elektrisch laden

Speciale verkeersborden parkeren en elektrisch laden

Bord 1
Hier mag je alleen parkeren als je je elektrische auto daadwerkelijk oplaadt. Dit betekent dat de stekker in de auto moet zitten. Auto's die hier niet aan voldoen riskeren een boete.

Bord 2
Dit bord ziet er anders uit dan bord 1, maar de strekking is precies hetzelfde. Laadt je auto niet tijdens het parkeren, dan kun je beboet worden.

Bord 3
Dit bord geeft een parkeerplaats aan die is aangelegd om het elektrische rijden te promoten. Met een elektrische auto heb mag je hier te parkeren. Je auto hoeft niet aan een eventuele laadpaal te leggen. 

NB. Er bestaat veel onduidelijkheid over betaald parkeren van elektrische auto’s bij laadpunten. Tot voorkort kon je je elektrische auto meestal gratis parkeren bij een laadpaal. Maar inmiddels is dit voordeel door veel gemeentes afgeschaft en moet je ook tijdens het laden gewoon parkeergeld betalen.

Paaletiketten: word geen laadpaalklever

Een laadpaalklever is iemand die zijn elektrische auto op een laadplek laat staan als de accu al vol is.Heel vervelend voor andere elektrische rijders die willen laden. Met de groei van het aantal elektrische auto's neemt de druk op laadpalen alleen maar toe. Hoewel er app’s zijn die je waarschuwen als je accu vol is, kun je voor de zekerheid ook nog een briefje of visitekaartje achter je voorruit leggen met je telefoonnummer erop. Mocht je de melding gemist hebben, dan kun je gebeld worden. Wel zo sociaal. 

Openbare laadpaal: 6 cent per kilometer

Opladen bij een openbare laadpaal kost ongeveer 34 cent per kWh, inclusief btw. Bij een gemiddelde actieradius van 225 kilometer op een volle tank, is dat ongeveer 5 cent per kilometer. Openbare laadpalen bij hotels, restaurants of sportclubs zijn vaak iets duurder. Reken op minimaal 39 cent per kWh (dus 6 cent per kilometer).

Snelladen van je elektrische auto

Snel opladen onderweg

Ben je onderweg en wil je de accu van je elektrische auto snel opladen, dan kun je terecht bij een snellaadpaal. Het netwerk snellaadstations breidt zich snel uit, inmiddels zijn er zo’n 200 met 1000 laadpunten verspreid over Nederland. Volgens ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum van de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders, zal dit aantal tussen nu en 2025 minimaal meer dan verdubbelen. Maar we moeten zelfs rekening moeten houden met een verachtvoudiging van het aantal snelladers. De accu van je elektrische auto tot 80% opladen duurt daar maar een half uurtje*. Het tarief per kWh is wel een stuk hoger dan thuis of bij een gewone openbare laadpaal.

* Vermogens die uit een snellader gehaald kunnen worden, groeien. De nieuwste elektrische auto’s kunnen zelfs met 350 kW laden.

Een snellaadstation vinden

Weten waar je kunt snelladen? Op oplaadpunten.nl en oplaadpalen.nl vind je een kaart met alle snellaadpunten in Europa.

Kosten snelladen: 8,5 tot 10 cent per kilometer

Snelladen bij tankstations, carpoolplaatsen en bij sommige wegrestaurants (bijvoorbeeld Mc Donalds en La Place) en andere aanbieders is een stuk duurder dan thuis: ongeveer 55 cent per kWh bij Mc Donalds (partner Vattenfall), 60 cent per kWh bij snelladers van FastNed, en 69 cent per kWh bij Allego (inclusief btw). Een volle tank (35 kWh) bij de snellader kost dus 19 tot 24 euro. Rijd je daarmee 225 kilometer, dan kost elke kilometer 8,5 tot 10 cent.

Werkelijke actieradius EV’s

Hoe ver kom je met een volle accu?

Net als bij diesel- en bezineauto’s verschilt het verbruik per elektrische auto. Voor de actieradius is vooral de capaciteit van de accu van belang. Grotere (en duurdere) auto’s met een grotere accu zoals de Tesla Model 3 Long Range halen inmiddels ruim 550 kilometer, terwijl auto’s met een kleinere accu zoals de Volkswagen E-Up er na ongeveer 100 km mee stoppen. Omdat autofabrikanten nogal optimistisch zijn over de actieradius hebben wij de werkelijke actieradius van de 23 populairste modellen voor je op een rijtje gezet.

Kunnen wij je helpen?
Chat online
Waarom WagenPlan?
  • Mobiliteitsadvies op maat
  • Persoonlijke ondersteuning
  • Compensatie CO2 uitstoot
  • Geen verrassingen achteraf
  • Hoge klanttevredenheid
8.5
Gebaseerd op
1144 reviews
Bekijk rapportcijfers