De kosten van elektrisch rijden

Elektrisch leasen wat kost het eigenlijk

Volledig elektrische auto’s (EV’s, Electric Vehicles) zijn nog altijd een stuk duurder dan vergelijkbare auto’s met een benzine- of dieselmotor. Maar kijk je naar de leaseprijs, dan ontlopen ze elkaar niet veel. Dit komt door de gunstige (fiscale) regelingen die de overheid heeft genomen om elektrisch rijden te stimuleren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat elektrisch rijden steeds populairder wordt, en dan met name bij ondernemers en bedrijven: ongeveer 2 op de 3 elektrische auto’s worden zakelijk gereden.

Wil jij weten of elektrisch rijden financieel interessant is voor jou? Lees op deze pagina waar je rekening mee moet houden.

Aanschaf elektrische auto

Zoals gezegd, EV’s zijn meestal duurder in de aanschaf dan vergelijkbare modellen op benzine of diesel. De goedkoopste EV staat voor zo’n €22.000 in de showroom, ongeveer het dubbele van z’n fossiele broertje. Die hoge aanschafprijs komt voornamelijk door de accu, nog altijd het duurste onderdeel van de auto en cruciaal voor de actieradius. Door de groeiende vraag naar elektrische auto’s en het daarmee samenhangende groter aanbod is de verwachting dat de prijzen gaan dalen. En meer vraag betekent ook dat autofabrikanten stevig investeren in de verdere technologische ontwikkelingen van de EV’s, waardoor de actieradius snel (nog) groter wordt.

Restwaarde elektrische auto

De accu is het meest kostbare onderdeel van de elektrische auto. Omdat niet bekend was hoe lang de accu van een elektrische auto meegaat, vreesde men dat dit de restwaarde van EV’s zou drukken. Gelukkig blijkt dit niet het geval te zijn. De ING concludeert na uitgebreid onderzoek dat EV’s die vanaf volgend jaar worden verkocht, na vijf jaar nog bijna de helft van het aankoopbedrag waard zijn. Dat is meer dan de geschatte restwaarde van een benzineauto (ongeveer 40 procent) of dieselwagen (zo’n 30 procent). De consument heeft dus duidelijk vertrouwen is de levensduur van de accu en daarmee in de waarde van tweedehands EV’s.

Levensduur accu’s

Vloeistofgekoelde Tesla-accu’s hebben na 300.000 kilometer nog zo’n 90 procent van hun capaciteit over. De luchtgekoelde accu’s van de Nissan Leaf en de Renault Zoe lijken gevoeliger voor degradatie. De levensduur is dus mede afhankelijk van het soort koeling dat wordt toegepast.

Bijtelling elektrische auto

Als je meer dan 500 privékilometer per jaar rijdt met je auto van de zaak moet je bijtelling betalen. De overheid hanteert twee bijtellingtarieven: in 2020 betaal je 8% bijtelling voor elektrische en waterstofauto’s die 0 gram CO2 uitstoten en 22% voor alle andere auto’s (diesel- en benzineauto’s en auto’s met een hybride motor). Die 8% geldt overigens alleen voor de eerste 45.000 van de aanschafprijs, over de meerprijs betaal je 22% bijtellingen.

De overheid bouwt deze voordelige regeling de komende jaren geleidelijk af. Wil je precies weten hoe dit werkt, kijk dan op de pagina Bijtelling en subsidies van ons dossier Elektrisch Rijden.

Subsidies en fiscale voordelen stekkerauto’s

Wil je bepaald gedrag stimuleren, dan werkt dat het beste via de portemonnee. Daarom heeft de overheid allerlei fiscale voordelen in het leven geroepen voor elektrisch rijden. Naast het lage 8% bijtellingspercentage betalen eigenaren van een elektrische auto in ieder geval tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting en BPM.

Wil je weten op welke landelijke en gemeentelijke subsidies je als eigenaar van een EV aanspraak kunt maken, lees dan het hoofdstuk Bijtelling en Subsidies in ons Dossier EV.

Kosten voor onderhoud EV’s

Een elektromotor van een EV is vele malen minder complex dan een verbrandingsmotor. Die laatste heeft al snel meer dan 200 draaiende onderdelen in de aandrijflijn die allemaal aan slijtage onderhevig zijn. Bij een elektrische auto zijn dat er maar 20. Dat maakt het onderhoud een stuk eenvoudiger en dus goedkoper. Ook olie verversen en bougies, koppelingsplaten en de distributieriem vervangen is niet nodig. Eigenlijk alleen de banden slijten sneller omdat een elektrische auto zwaarder is dan een fossiel exemplaar.  

Laadkosten EV’s 

Net als bij benzine en diesel, maakt het ook bij een elektrische auto nogal wat uit waar je ‘tankt’. Om je een idee te geven van de brandstofkosten hebben we ze hieronder per laadpunt voor je berekend.

Uitgaande van een gemiddelde, volledig elektrische auto die volgens de fabrikant tussen de 150 en 300 kilometer rijdt op een volle accu van 35 kWh. 

Laadkosten EV's


* Exclusief kosten aanleg laadpaal en exclusief eventuele zonnepanelen op je eigen dak.

Meer weten? Lees dan het hoofdstuk Laden en Laadoplossingen.

Weten waar je kunt laden? Op oplaadpunten.nl en oplaadpalen.nl vind je een kaart met alle laadpunten in Europa. Je ziet daar ook of ze beschikbaar zijn of niet.

De laadpas

Om je elektrische auto te kunnen laden heb je een laadpas of laadsleutel nodig. Je kunt kiezen uit een groot aantal aanbieders. Soms betaal je een maandtarief, maar vaak ook niet, en ook de toepassingsmogelijkheden verschillen. WagenPlan heeft een laadpas die toegang biedt tot alle publieke en semi-publieke laadpalen en snellaadstations. Je ontvangt de pas als je een (semi) elektrische auto bij ons least.

New call-to-action

 

 

Kunnen wij je helpen?
Chat online
Waarom WagenPlan?
  • Mobiliteitsadvies op maat
  • Persoonlijke ondersteuning
  • Compensatie CO2 uitstoot
  • Geen verrassingen achteraf
  • Hoge klanttevredenheid
8.5
Gebaseerd op
1145 reviews
Bekijk rapportcijfers