Krijg grip op de Total Cost of Ownership van je bedrijfswagenpark

22 maart 2018
Krijg grip op de Total Cost of Ownership van je bedrijfswagenpark

Hoe zit het met de Total Cost of Ownership (TCO) van jouw wagenpark? Weet je wat de verborgen kosten zijn? Pas als je goed zicht hebt op de totale kosten van het bezit, kun je een weloverwogen keuze maken tussen zelf investeren in een grijskenteken wagenpark of een alternatief zoeken in de vorm van leasing. Hieronder heb ik de TCO op een rijtje gezet en bespreek ik de factoren die van belang zijn bij het maken van een keuze tussen bezit en lease.

De belangrijkste TCO-bepalende factoren op een rij Bij TCO is geen sprake van één maar een heel scala aan factoren. Deze factoren bepalen de kosten, risico’s, voor- en nadelen van het bezit van je eigen bedrijfswagenpark.

De belangrijkste TCO-bepalende factoren zijn:

  • Rente en afschrijving
  • Investeringskosten
  • Restwaarde
  • Reparatie, Onderhoud en Banden (ROB)
  • Schades Wegen-, houderschaps- en motorrijtuigenbelasting
  • Verzekering
  • Hulpdienst
  • Vervangend vervoer
  • Brandstof kosten
  • Verbruik
  • Inrichting van de auto
  • Kosten back-office bij eigen beheer

 

Kies je voor het zelf aanschaffen van bedrijfswagens dan moet je rekening houden met een groot deel van deze kosten. Deze zijn veelal onverwacht en niet zeker. Denk bijvoorbeeld aan reparaties, onderhoud en schades. Bij operational lease zijn deze kosten meestal inbegrepen in het leasebedrag en zijn de kosten voorspelbaar.

Kijk verder dan de aanschafwaarde van de bestelwagen

De TCO kan verschillen in het vergelijk tussen koop en lease maar zijn zeker ook van invloed bij de keuze van het merk en type bestelwagen. Om dit duidelijk te maken hebben we gekeken naar de verschillende kosten van bestelwagens in het A-segment ten opzichte van auto’s uit het B-segment. Uiteraard is de aanschafwaarde hoger bij auto’s uit het A-segment. Maar kijk je naar de kosten per maand dan ligt dat anders. We hebben de belangrijkste kostenposten per segment op een rijtje gezet:

Kijk je verder dan de aanschafprijs dan kan het wellicht interessanter zijn om een bestelauto uit het A-segment te kiezen. Daarbij krijg je een aantal voordelen op de koop toe, zoals betere after service, rijkere uitstraling en hogere medewerkerstevredenheid.

Wist je dat Medewerkers die in een A-segment bestelauto rijden zijn hier trotser op en gaan zuiniger met de bestelwagen om. Dat scheelt dan toch weer in de schade en restwaarde. 

Zicht op de verborgen kosten van je wagenpark

Er is een aantal kosten waar moeilijk zicht en grip op is te krijgen als je dat als onderneming zelf moet doen. Met name kosten die voortvloeien uit verkeerd gebruik van een bedrijfswagen. Denk hierbij aan verkeerd of te zwaar beladen waardoor het brandstofgebruik oploopt; te laat of geen goed onderhoud waardoor grotere risico’s ontstaan op pech onderweg en tegelijkertijd ook het verbruik oploopt; verkeerd rijgedrag met schades als gevolg waardoor verzekeringspremies weer oplopen.

Roep de hulp van een Big Data-expert in

Het analyseren en gebruik van gebruiks- en verbruiksgegevens (Big Data) direct uit de auto’s, kan je als wagenparkbeheerder helpen om berijders aan te sturen. Dat kan als je beschikt over bedrijfsauto’s met daarin de nodige telematica. Dat is echter behoorlijk specialistische materie, waarbij je het beste hulp van buitenaf in kunt roepen.

Als het goed is heb je nu een aardig beeld van wat TCO inhoudt, hoe je deze kunt beperken en het belang ervan voor het maken van een afweging tussen bezit en gebruik. Heb je hier nog vragen over? Je kunt me altijd mailen of bellen op telefoonnummer 055-579 8444. Ik help je graag verder.

 

 

Deel dit bericht:
Jeffrey Haak
Auteur: Jeffrey Haak
Leaseadviseur
Reacties