PHEV’s en EV’s in je wagenpark? Goed plan!

19 augustus 2016
PHEV’s en EV’s in je wagenpark? Goed plan!

Er zijn veel goede redenen om elektrische voertuigen in je wagenpark op te nemen. Maar om het potentieel van hybrides (PHEV’s) en elektrische auto’s (EV’s) optimaal te benutten, moet je als werkgever je doelstellingen vooraf wel scherp voor ogen hebben. 

Patrick Dankbaar, leaseadviseur WagenPlan:  ‘Hoewel het vertrouwen in de PHEV’s wat is weggezakt door het versneld terugdraaien van de gunstige bijtellingsregeling, blijft de inzet van PHEV’s nog steeds heel interessant. Mits goed ingezet zijn ze op termijn goedkoper dan conventionele auto’s en leveren ze bovendien een aanzienlijke milieuwinst op.’ 

4 goede redenen voor elektrische voertuigen in uw wagenpark

1. Gunstige fiscale regeling 
De lage bijtelling van 4% voor volledig elektrische auto’s blijft de komende jaren van kracht. Bovendien profileer je je als een goede werkgever door je medewerkers hiervan te laten profiteren. Plug in hybrides wijzigen qua bijtelling op 1-1-2017 van 15% naar 22%. Rijdt u dit jaar nog een hybride auto, dan geldt de bijtelling van 15% nog voor maximaal 5 jaar. 

2. Minder CO2 uitstoot
Het woon-werkverkeer van de medewerkers is voor veel werkgevers de grootste bron van CO2 uitstoot. Met elektrische voertuigen kun je deze uitstoot fors beperken en zo een bijdrage leveren aan een meer duurzame maatschappij.

3. Een goed imago
Met je keuze voor een PHEV of EV laat je zien dat je het milieu serieus neemt. En al helemaal als je door een afgewogen gebruik van je PHEV ook nog eens goede verbruiksresultaten laat zien.

4. Lagere brandstofkosten
De lagere verbruikskosten maken elektrisch rijden op termijn altijd goedkoper dan een conventionele auto. Dat geldt ook voor PHEV's als deze optimaal worden ingezet.

Waar je aan moet denken voor je een plug-in voertuig inzet 

1. PHEV niet voor iedereen
Of een PHEV voor een berijder geschikt is moet je kijken naar het reisgedrag. Voor wie jaarlijks 60.000 km rijdt is een hybride onzinnig, maar voor een medewerker die vooral korte ritten maakt is het zowel qua CO2-uitstoot als financieel een goed idee.

2. Laden thuis en op het werk
Het gebruik van een plug-in valt en staat bij de beschikbare laadfaciliteiten thuis en op het werk. Hoe ga jij daar als werkgever aan bijdragen? 

3. Worden de doelen bereikt?
Worden de gestelde verbruiksdoelen gehaald en wat doe je als dat niet zo is? Als werkgever zul je moeten vastleggen of, hoe en wie dit monitort. 

4. Ondersteun je berijders
Om onnodig hoge verbruikskosten door weinig laden en inefficiënt rijden van de PHEV te vermijden, zal je als werkgever je werknemers willen onder- steunen bij het juiste gebruik van de PHEV. 

New call-to-action
Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties