Nieuwe mobiliteit deel 3. Zo versterkt het jouw organisatie

11 juni 2018
Nieuwe mobiliteit deel 3. Zo versterkt het jouw organisatie

In mijn vorige blogposts heb je kunnen lezen welke maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe mobiliteit aanjagen en waarom je medewerkers erom vragen. Natuurlijk leuk om te weten, maar wat betekent dit voor jouw organisatie? Is het een bedreiging of juist een kans? Moet je nu al instappen of kun je nog even achterover leunen? Veel vragen waarop ik in deze blog antwoord geef, zodat jij weet waar je aan toe bent.

Ga jij als werkgever bepalen van welke mobiliteitsoplossing je werknemers gebruik moeten maken of laat je ze zelf kiezen? Hint: ‘We know what’s good for you’ gaat tegenwoordig niet meer op. Medewerkers bepalen graag zelf hoe ze hun werk en mobiliteit inrichten. 

Nieuwe mobiliteit betekent dus een verschuiving van perspectief.

Niet de leaseauto is het uitgangspunt, maar de mobiliteitsbehoefte van je medewerkers. Zie het als mobiliteit ‘as a service’: medewerkers stellen zelf hun ideale vervoersmix samen afhankelijk van de reis die ze gaan maken. Het bezit van een eigen leaseauto kan de beste optie zijn, maar dat is niet altijd het geval. 

Van leasecontract naar mobiliteitsbudget

Wil je met je organisatie overstappen op nieuwe mobiliteit, dan kun je eigenlijk niet om een persoonsgebonden mobiliteitsbudget heen . Hierbij kunnen je medewerkers, binnen de afgesproken kaders van de mobiliteitsregeling, zelf bepalen welke mobiliteitsoplossing ze inzetten. Denk hierbij aan combinaties van OV, fiets, scooter, Uber en (private) leaseauto. Het bieden van deze keuzevrijheid betaalt zich niet alleen terug in een hogere medewerkertevredenheid, maar kan ook financieel voordeel behalen voor je organisatie. 

Hoe dat precies zit, lees je hieronder.

Risicobeperking door alternatieven voor de leaseauto 

Een groot (lease) wagenpark betekent dat je als bedrijf risico’s bent aangegaan. Je bent voor elke leaseauto een langdurig contract aangegaan of je hebt een auto gekocht voor de komende 4 tot 5 jaar. Zo’n contract voortijdig beëindigen of een auto voortijdig verkopen is economisch niet de beste oplossing. 

Bovendien kan je solvabiliteit onder druk komen te staan door de opkomst van IFRS voor wagenparken (het activeren van leasecontracten op je balans). En dat kan dan weer betekenen dat kredietverstrekkers je financiële gezondheid op een andere manier beoordelen. 

Binnen de nieuwe mobiliteit gebruikt men deelauto’s, neemt men private lease of huurt men een auto, jij als organisatie gaat niet het contract aan maar dit doet de medewerker uit zijn of haar budget. Het leasecontract of de aanschaf van de auto drukt zodoende niet op jouw solvabiliteit.

Minder afhankelijk van langetermijncontracten 

Met nieuwe mobiliteit ben je als organisatie flexibeler om een nieuwe koers te gaan varen. Stel, de markt zit even tegen en je moet gedwongen afscheid nemen van een paar medewerkers. Zitten daar leaseauto’s met lopende contracten aan vast of rijden ze jonge eigen auto’s van je organisatie, dan is ook dat een behoorlijke extra kostenpost die je juist op dat moment niet wilt hebben. 

Zet je als bedrijf in op nieuwe mobiliteit en past dit ook voor je organisatie, dan kan je een stuk flexibeler zijn.

CO2-reductie wordt steeds belangrijker 

Inzetten op nieuwe mobiliteit kan een behoorlijke CO2-reductie opleveren. Dat werkt als volgt: medewerkers krijgen een vast mobiliteitsbudget per maand. Wat zij daarvan overhouden kunnen ze als loon uitgekeerd krijgen, maar ze kunnen dit ook sparen voor bijvoorbeeld de huur van een grotere auto voor de vakantieperiode. Reiskilometers beperken of de fiets nemen voor korte afstanden, is dus voordelig voor de medewerker. Ergo: bewust reizen levert voordeel op waardoor je automatisch minder CO2 uitstoot.

Maar waarom is CO2-reductie goed voor jouw bedrijf? 

Een verlaging van je CO2-uitstoot zorgt voor een beter milieu en wellicht voor een betere positie op de CO2-prestatieladder waardoor je de kans op het winnen van een aanbesteding kan vergroten. Bovendien zit de overheid ook niet stil en scherpt de normen voor CO2-uitstoot steeds verder aan.

Tenslotte is een duurzaam imago niet alleen belangrijk voor (potentiële) klanten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Vooral de millennials zijn kritisch, zij zien een bedrijf dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid aan z’n laars lapt echt niet zitten. Zo helpt een duurzaam imago je met het binnenhalen van jong talent.  

Nieuwe mobiliteit sluit mooi aan op het nieuwe werken 

Het zal je niet verbazen dat ook het nieuwe werken (medewerkers bepalen zelf binnen vooraf afgesproken kaders waar en wanneer ze werken) profiteert van de transitie naar nieuwe mobiliteit. Afhankelijk van waar en wanneer je werkt, kies je het vervoer dat het beste past. 

Dat kan bijvoorbeeld een lease/deel auto zijn als de reis per OV te lang duurt. Aan de andere kant kun je buiten de spits heel goed werken in de trein. Binnen de kaders van de mobiliteitsregeling is er van alles mogelijk. Deze kaders bepaalt u zelf. 

Nieuwe mobiliteit, alternatief of heilige graal? 

Ik realiseer mij dat mijn verhaal hierboven de combinatie van nieuwe mobiliteit en het persoonlijk mobiliteitsbudget als de oplossing wordt gepresenteerd. Nou denk ik dat dit voor diverse organisaties het geval is, maar zeker niet voor alle. 

Zit je bijvoorbeeld met je bedrijf ergens in het buitengebied zonder goede trein- of busverbinding, dan is OV niet handig. Ook de fiets is niet geschikt voor grote afstanden. In die gevallen kan leasing nog gewoon een goede oplossing zijn. Wanneer je servicebussen hebt rijden is er weinig alternatief buiten de huidige auto, dus daar is het nieuwe werken en nieuwe mobiliteit nog geen alternatief.  

Ook heb je met nieuwe mobiliteit minder grip op de keuzes van je medewerkers. Logisch, want keuzevrijheid is nu juist waar het om gaat. Maar dat betekent ook dat ze een oude vervuilende auto kunnen aanschaffen. Daarom is het wel van belang om bij je organisatie passende spelregels mee te geven.

Nieuwe mobiliteit geschikt voor jouw organisatie?

Kortom: overstappen naar nieuwe mobiliteit biedt kansen, maar heeft ook een behoorlijke impact op je organisatie en zeker op je medewerkers. 

Wil je een goede afweging kunnen maken of nieuwe mobiliteit iets is voor jouw organisatie, download dan onze whitepaper

New call-to-action
Deel dit bericht:

Auteur:

"WagenPlan ontzorgt in duurzame mobiliteit"

Daniel Hanselaar
Commercieel manager
Reacties