De 7 meest gestelde vragen over het persoonlijk mobiliteitsbudget

18 februari 2020
De 7 meest gestelde vragen over het persoonlijk mobiliteitsbudget

Met een persoonlijk mobiliteitsbudget kunnen medewerkers op veel verschillende manieren zakelijk reizen. Denk hierbij aan combinaties van openbaar vervoer, (elektrische) fiets, taxi, deelauto, carpoolen of (private)lease. Je medewerkers kunnen op deze manier een stuk sneller en comfortabeler reizen en het beperkt je de schade die jouw bedrijf lijdt door de dagelijkse files.

Wij snappen dat dit veel vragen bij je oproept, waarom een persoonlijke mobiliteitsbudget? En wat zijn de voordelen van een mobilteitsbudget? Daarom hebben wij in dit blog de 7 meest gestelde vragen voor je op een rij gezet. 

1. Wat is een mobiliteitsbudget?

Met een mobiliteitsbudget bepalen je medewerkers zelf hoe ze voor hun werk reizen. Vanzelfsprekend binnen de kaders van de mobiliteitsregeling van je bedrijf. In de meest uitgebreide vorm kunnen zij daarbij kiezen uit OV, een taxi/Uber, e-bike, auto (lease, deel, privé) of scooter. Of een combinatie hiervan.

Je medewerkers betalen hun reizen uit hun mobiliteitsbudget. Net als bij lease, is de hoogte van het budget functieafhankelijk. Hoeveel je medewerkers per reis betalen is afhankelijk van het aantal kilometers dat ze afleggen en het vervoersmiddel dat ze kiezen. En of het woon-werkverkeer of een zakelijke reis betreft.

Medewerkers krijgen het bedrag dat ze aan het eind van de maand van hun mobiliteitsbudget overhouden, uitgekeerd als bruto loon. Een mooie stimulans om bewust te reizen.

2. Waarom een persoonlijk mobiliteitsbudget?

  1. Nieuwe technologieën maken keuzevrijheid mogelijk

    Dankzij nieuwe technologieën kunnen we ons reisgedrag op iedere situatie aanpassen. Zo zijn er apps, bijvoorbeeld voor het gebruik van deelauto’s en een dienst als Uber en reiskaarten als de OV-pas, waarmee je eenvoudig voor 1 reis van verschillende vormen van vervoer gebruik kunt maken.
  2. Bezit is uit, gebruik is in 

    Wie wil er nog een eigen auto in een overvolle binnenstad? Vooral jongere werknemers willen de vrijheid om per reis die ideale vervoersmiddelenmix te kiezen. Een eigen (lease)auto beperkt die keuzevrijheid en zit alleen maar in de weg.
  3. De overheid neemt het serieus

    Milieuzones waarmee oude, vuile auto’s uit stadscentra worden geweerd, steeds strengere eisen aan de milieuprestaties van nieuwe auto’s. Waar het bedrijfsleven vaak nog aarzelt om stappen naar duurzame mobiliteit te zetten, zijn overheden een stuk actiever. De politiek heeft duurzame mobiliteit hoog in het vaandel staan.
  4. Verstedelijking vraagt om omdenken

    Steden zullen ook in de toekomst blijven groeien. Als we op de oude voet blijven doorgaan loopt het hopeloos vast. Wat we nodig hebben is een andere kijk op mobiliteit, omdenken dus. Het persoonlijk mobiliteitsbudget is daar een voorbeeld van.
  5. Het nieuwe werken

    Flexibiliteit is tegenwoordig het toverwoord: medewerkers willen en kunnen tegenwoordig werken waar, wanneer en hoe ze willen. En steeds meer werkgevers bieden die mogelijkheid. Dat heeft ook gevolgen voor hun reisgedrag. Dankzij de grote flexibiliteit sluit het persoonlijk mobiliteitsbudget daar naadloos op aan.

3. Wat zijn de voordelen van een persoonlijk mobiliteitsbudget voor mij als werkgever?

Met een persoonlijk mobiliteitsbudget geef je je medewerkers de vrijheid om hun zakelijke mobiliteit zelf te regelen. Maar ook voor jou als werkgever heeft het veel voordelen:

  1. Lagere CO2-uitstoot en milieuvriendelijk imago omdat het je medewerkers uitdaagt een afweging te maken tussen economische en milieuvriendelijke mogelijkheden als OV en deelauto of (deel)fiets.
  2. Het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt omdat zeker de millenials graag zelf bepalen hoe zij hun vervoersbehoefte invullen. Dat kan met een leaseauto zijn, maar dat hoeft niet. Met een mobiliteitsbudget speel je in op hun verlangen naar vrijheid en flexibiliteit.
  3. Je kunt snel inspelen op veranderingen omdat het gekoppeld is aan de arbeidsovereenkomst en je je vooraf dus niet voor langere tijd hoeft vast te leggen zoals bij langlopende leasecontracten. Het op- en afschalen vergt dus geen hoge investeringen.
  4. Het levert een organisatorische tijdsbesparing op omdat je de verantwoordelijkheid voor de mobiliteit bij je medewerkers legt.

4. Wat zijn de voordelen van een persoonlijk mobiliteitsbudget voor mijn medewerkers?

  1. Keuzevrijheid. Je medewerkers kunnen voor iedere afzonderlijke reis kiezen uit (combinaties van) OV, (deel)fiets, taxi/Uber, (deel)auto, (private) leaseauto en carpoolen. Gebleken is dat deze keuzevrijheid de medewerkerstevredenheid vergroot.  
  2. Extra bruto loon. Medewerkers krijgen het bedrag dat ze aan het eind van de maand van hun mobiliteitsbudget overhouden, uitgekeerd als bruto loon. Een duidelijke stimulans voor bewust reisgedrag.
  3. Snel, comfortabel, duurzaam. Afhankelijk van de situatie op de weg en het spoor en de plaats van bestemming, kunnen je medewerkers  de meest comfortabele, snelle of duurzame manier van vervoer kiezen. Je zit niet vast aan je leaseauto als er 800 kilometer file staat en kunt de trein nemen als je je afspraak nog voor moet bereiden. 

5. Hoe houd je grip op de kosten?

Net als bij een leaseauto wordt de hoogte van een persoonlijk mobiliteitsbudget bepaald aan de hand van het verwachtte aantal reiskilometers. Bij een leaseauto krijg je gelijkheid door een norm in te voeren waardoor medewerkers in eenzelfde functieschaal een vergelijkbare auto kunnen bestellen. Dat kan bijvoorbeeld 48 maanden en 35.000 km per jaar zijn. In de praktijk zijn er medewerkers die 20.000 per jaar rijden en medewerkers die 45.000 km per jaar rijden. Zolang dat zakelijke kilometers zijn kan dat natuurlijk gewoon.

Zo werkt het ook bij de mobiliteitsbudgetten. Binnen een functieschaal krijgt men een budget, zakelijke reizen kunnen daar extra bij komen of ook minder zijn. Zelfs in combinatie met een leaseauto zijn de kosten een deel vast en variabel. In de praktijk zien wij dat de variabele kosten die je bespaart door de middenklasse auto niet te gebruiken daar eenvoudig treinreizen in kunnen zonder dat dit kosten verhogend werkt.

6. Hoe bepaal ik de mobiliteitsbudgetten per medewerker?

De leasebedragen per functiegroep uit je mobiliteits- of autoregeling zijn een goede indicatie voor de hoogte van je mobiliteitsbudgetten. Een aantal kanttekeningen is daarbij wel op z’n plaats: 

  1. Waarschijnlijk zullen niet al je medewerkers een persoonlijk mobiliteitsbudget direct omarmen. Sommigen zullen het gevoel hebben dat je ze hun leaseauto ‘afpakt’.  
  2. Omdat een persoonlijk mobiliteitsbudget bewust reisgedrag stimuleert kan het de totale CO2-uitstoot van je bedrijf verlagen. Dit levert commercieel voordeel op (bijvoorbeeld bij aanbestedingen).
  3. Gebleken is dat de keuzevrijheid die een persoonlijk mobiliteitsbudget biedt, de medewerkerstevredenheid vergroot. Zo vergroot het persoonlijk mobiliteitsbudget je kansen op de arbeidsmarkt.
  4. Laat je de uitvoering van je persoonlijk mobiliteitsbudget over aan WagenPlan Reisbalans, dan scheelt het je veel administratieve rompslomp.

7. Wat is er nodig om mobiliteitsbudget goed en efficiënt te regelen?

Om je mobiliteitsbudget goed en efficiënt te regelen kun je MobiPlan gebruiken. Met MobiPlan maak je gebruik van een slimme app waarmee het registreren en declareren van je zakelijke mobiliteit een fluitje van een cent is. Reizen, kosten en kilometers worden automatisch vastgelegd en maandelijks gefactureerd. 

MobiPlan is per individuele medewerker in te regelen, geschikt voor alle vormen van zakelijk vervoer en inclusief onze zeer complete mobiliteitskaart die nagenoeg alle vervoersoplossingen ontsluit. 

Voordelen van MobiPlan:

  • Registreren: Eenvoudige registratie van iedere rit. Zowel handmatig als automatisch met behulp van GPS in je mobiele telefoon.
  • Declareren: Geregistreerde kilometers krijgen automatisch de juiste vergoedingen mee en eenvoudig uploaden losse bonnen.
  • Ontsluiten: Met 1 mobiliteitspas krijgen medewerkers toegang tot alle soorten mobiliteit (OV, tanken, parkeren, taxi, fietsen, etc.).
  • Budgetteren: Richt het budget per individuele medewerker in: bepaal wat onder het budget valt en welke vergoeding hiervoor geldt.

In het licht van bovenstaande punten, kun je verdedigen dat een persoonlijk mobiliteitsbudget ook waarde toevoegt en daarom hoger mag zijn dan een leasebudget. Maar om de hoogte precies vast te stellen, kun je het beste eerst ervaring opdoen via een pilot. Aan de hand van de uitkomsten hiervan kun je vervolgens de budgetten per functiegroep bepalen. 

WagenPlan heeft bij verschillende klanten pilots lopen. Wil je gebruikmaken van onze ervaring, dan helpen wij je graag bij het opzetten en begeleiden van een pilot. Ben je benieuwd wat WagenPlan voor je kan betekenen? Bel dan nu voor een afspraak voor een vrijblijvend informatiegesprek: (055) 579 8444.

Persoonlijk mobilteitsbudget of niet?
Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties