Belangrijke Update: Einde bpm-vrijstelling bedrijfswagens en start zero-emissiezones in 2025

23 mei 2024
Belangrijke Update: Einde bpm-vrijstelling bedrijfswagens en start zero-emissiezones in 2025

Goed om te weten: vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Ook komen er zero-emissiezones in veel Nederlandse steden die vervuilende bestelwagens weren. Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswagen, neem deze twee ontwikkeling dan zeker mee bij je keuze tussen een benzine/diesel of een elektrische bedrijfswagen. Hieronder lees je wat de gevolgen zijn van deze ontwikkelingen voor jouw onderneming.

Wat is bpm eigenlijk?

Bpm staat voor 'Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen' en is een belasting die je betaalt bij de aankoop van een nieuwe auto. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Deze belasting geldt ook als je een bedrijfswagen uit het buitenland haalt.

Huidige regels bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens

Tot eind 2024 profiteer je bij aanschaf van een bestelauto nog van de bpm-vrijstelling. Aan die vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden:

  • Je gebruikt de bestelwagen voor meer dan 10% voor zakelijke doeleinden
  • De Belastingdienst merkt je aan als ondernemer
  • De bestelauto moet hoofdzakelijk zijn ingericht voor vervoer van goederen en er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte aanwezig zijn.

Nieuwe regels per 1 januari 2025

Begin 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor en hybride busjes. Alleen voor 100% elektrische bedrijfswagens blijft de vrijstelling vrijwel volledig gelden (je betaalt slechts eenmalig €360 bpm). Het vervallen van de vrijstelling heeft grote financiële consequenties.

Rekenvoorbeeld:

Per 1 januari 2025 wordt de bpm €66,91 per gram CO2-uitstoot. Voor een bestelbusje met 150 gram CO2-uitstoot betaal je dus ruim €10.000,- extra! Hierdoor stijgt ook het gemiddelde leasetarief voor een dieselbedrijfswagen (60 maanden, 30.000 km p/j) met 44%. Met het leasen van een elektrische bestelbus voorkom je deze extra kosten.

Waarom veranderen de regels?

Het kabinet wil de CO2-uitstoot van de (zakelijke) mobiliteit verminderen door elektrisch rijden te stimuleren. Zij doet dit onder meer door fiscale maatregelen te nemen. Door bedrijfswagen met een verbrandingsmotor nu te belasten met bpm, wordt de aanschaf van een elektrische bestelbus financieel interessant.

Ook motorrijtuigenbelasting (mrb) bedrijfswagens omhoog

Ook de voordeligere mrb voor bedrijfswagens gaat op de schop. Per 2025 zal deze met 10,1 procent stijgen. Vanaf 2026 komt er nog eens 6,96 procent bij. Deze verhoging geldt voor alle bedrijfswagens, dus ook voor 100% elektrische bedrijfswagens. Wat dat betreft maakt de wetgever dus geen onderscheidt.

Zero-emissiezones: vuile busjes komen er niet meer in

Per 1 januari 2025 voeren steden in het hele land ook zero-emissiezones in. Dat betekent het volgende:

  • Elektrische bestelbusjes zijn altijd welkom binnen deze zones.
  • Met oudere brandstofbedrijfswagens van voor 2025 mag je de zones tot eind 2026 (Euro-5 bestelbus) of eind 2027 (Euro-6 bestelbus) in.
  • Nieuwe diesel- en benzinebusjes voor 2025 geleverd, mogen de zones tot 2028 in.
  • Nieuwe diesel- en benzinebusjes in 2025 geleverd, mogen die zones niet in.

Door deze nieuwe regels zijn veel stadscentra binnenkort niet meer bereikbaar met een oude bestelbus. Neem daarom ook het mislopen van opdrachten en omzet mee bij je keuze voor een nieuwe bedrijfswagen.

Benzine/diesel of elektrisch?

Als je overweegt een nieuwe diesel- of benzinebedrijfswagen aan te schaffen, doe dit dan vóór 2025 om de extra bpm-kosten te vermijden. Maar zorg er dan wel voor dat het busje voor 2025 wordt geleverd. Want alleen dan kun je nog tot 2028 de zero-emissiezone in.

Maar misschien is het tijd om nu over te stappen op een elektrische bedrijfswagen. Wil je te allen tijde verzekerd zijn van toegang tot uitstootvrije zones en geen opdracht missen, dan is een elektrische bus de beste keuze. Niet alleen vanwege de hiervoor genoemde voordelen, maar ook omdat je bij de aanschaf een SEBA-subsidie van 7% van de nieuwprijs krijgt met een maximum van €5000.

En niet onbelangrijk: met een elektrische bestelbus lever je een bijdrage aan een beter milieu!

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties