Plugin hybrides in de lease. Laadpaal thuis noodzakelijk?

7 december 2020
Plugin hybrides in de lease. Laadpaal thuis noodzakelijk?

Nederland heeft het meest fijnmazige netwerk (semi)openbare laadfaciliteiten van Europa. Ook veel bedrijven hebben inmiddels één of meer laadpalen klaarstaan voor hun medewerkers en bezoekers. De vraag rijst of je medewerkers ook nog een laadpunt thuis nodig hebben voor een efficiënte inzet van hun plugin hybride (PHEV).

Het grootste verschil tussen het rijden van een auto met een benzine- of dieselmotor en een plugin hybride is dat je het brandstofverbruik van een plugin hybride aanzienlijk kunt beperken door op de elektromotor te rijden. Het gemiddelde brandstofverbruik is bij een plugin hybride bijna volledig afhankelijk van de laaddiscipline van de berijder. 

Hoe gemotiveerd je ook bent, niemand vindt het leuk om ’s avonds na het werk nog uitgebreid op zoek te gaan naar een vrije laadpaal. En om de auto, als je eenmaal een vrije paal gevonden hebt, na het laden weer weg te zetten om ruimte te maken voor een volgende gebruiker. Met een laadpaal aan huis voorkom je dit probleem. Een laadpunt thuis is alleen mogelijk als je een eigen oprit hebt. 

Onze ervaring is dat een laadpaal aan huis de belangrijkste voorwaarde is voor een efficiënte inzet van een plugin hybride in de lease!

Aandachtspunten laadpunt thuis voor je plugin hybride

1. Kosten laadpunt thuis

Passen het leasebedrag van de auto en de kosten voor de laadpaal binnen het leasebudget van je medewerker, dan ligt het voor de hand om de laadpaal via de lease te regelen. In dat geval regelt de leasemaatschappij alles van A tot Z. Is dat niet het geval dan heb je als werkgever 2 opties:

  • Als je plugin hybride rijden wil stimuleren, dan kun je (een deel) van de extra kosten voor het laadpunt betalen.
  • Is de plugin hybride de keuze van je medewerker, dan is het redelijk als hij of zij (een deel van de) meerkosten voor zijn of haar rekening neemt. 

NB. Het is verstandig om afspraken te maken over kosten voor het eventueel herstellen van schade door graaf- of andere werkzaamheden bij de aanleg van het laadpunt. En kijk voor je een laadpunt laat installeren welk laadvermogen je nodig hebt. Het laadvermogen is afhankelijk van de grootte van de accu van je plug-in hybride. Er zijn laadpunten van 3.7, 7.4, 11 en 22 kWh. 

Besparen met een slimme laadpaal thuis

Met een slimme laadpaal kunnen je medewerkers kosten besparen als zij hun plugin hybride thuis opladen. Bijvoorbeeld door alleen op te laden als het lage nachttarief ingaat of als hun zonnepanelen elektriciteit opwekken. Bovendien kan een slimme laadpaal eventuele storingen zelf aan de leverancier doorgeven. 

2. Verzekering laadpunt thuis

De leaserijder zal het oplaadpunt thuis via de opstalverzekering van zijn woonhuis moeten verzekeren tegen schade, verlies en diefstal. Om verrassingen achteraf te voorkomen, is het verstandig om deze verplichting in de autoregeling op te nemen. 

Hulp bij installatie laadpunt

WagenPlan kan in samenwerking met Vattenfall en Shell Recharge (leverancier laadproducten thuis en bij bedrijven) een laadpunt thuis of op het werk laten installeren. Heb je interesse, geef dat dan aan ons door. Wij zorgen er vervolgens voor dat een laadpaalexpert contact opneemt om de mogelijkheden te bespreken en een vrijblijvende offerte uit te brengen. De kosten van het laadpunt en de installatie kun je opnemen in het leasetarief.

Vul het contactformulier in, wij nemen zo snel mogelijk contact op.

3. Voortijdige beëindiging arbeidscontract

Bij voortijdige beëindiging van het arbeidscontract door de werknemer kun je met betrekking tot de laadpaal kiezen uit 2 opties:

  • De laadpaal laten staan en de werknemer de resterende leasetermijnen van de laadpaal laten afbetalen.
  • De laadpaal weghalen en plaatsen bij een andere medewerker. 

4. Verhuizing 

Het is gebruikelijk dat medewerkers in geval van verhuizing zelf verantwoordelijk zijn voor het verplaatsen van de laadpaal en de daaraan verbonden kosten. 

5. Vergoeden kosten thuisladen

Je kunt de kosten voor thuisladen van de plugin hybride op 3 manieren vergoeden:

  • Keer periodiek een vast bedrag uit. Dit kan worden aangemerkt als loon of worden ondergebracht in de WKR (zie belastingdienst.nl). 
  • Vergoed maandelijks de werkelijke kosten door een aparte elektriciteitsmeter bij de medewerker te installeren.  
  • Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal. De BTW is hierbij verrekenbaar.

Wij adviseren de 3e optie omdat het verbruik op de meter lastig is te monitoren. 

Laadpunt op het werk

Hoewel niet noodzakelijk, is het goed als je medewerkers ook op de werkplek over voldoende laadmogelijkheden beschikken. Zeker omdat laden op het werk verreweg de goedkoopste optie is aangezien je als werkgever veelal de btw kunt aftrekken en een inkoopvoordeel hebt in vergelijking tot een enkel huishouden. 

Denk bij het bepalen van het aantal laadpalen bij je bedrijf aan de volgende factoren:

  • Aantal medewerkers met een plugin hybride of EV
  • Frequentie dat je medewerkers op kantoor aanwezig zijn
  • Het gewenste vermogen van de laadfacilit
  • Aantal bezoekers dat een Plugin hybride of EV rijdt als zij ook van de laadfaciliteiten gebruik kunnen maken.

NB. Je kunt overwegen om het laadpunt gratis ter beschikking stellen aan je bezoekers. Goed voor je imago en het milieu!

Download hier de standaardbepalingen voor laadpalen in je autoregeling

Zoals je hebt gelezen is een laadpaal aan huis de belangrijkste voorwaarde voor een efficiënte inzet van een plugin hybride in de lease. Het is daarom zaak om de afspraken die je hierover maakt in de autoregeling vast te leggen. Weten welke bepalingen je in je autoregeling kunt opnemen? Download dan het gratis whitepaper met tips en standaardbepalingen voor plugin hybrides en laadpalen in je autoregeling.

Deze blogpost hoort in de serie: Plug-in Hybride; de stap naar een volledig elektrisch wagenpark

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties