Hybride: 9 redenen waarom het leasen van een plug-in hybride (PHEV) nog steeds interessant is

4 november 2020
Hybride: 9 redenen waarom het leasen van een plug-in hybride (PHEV) nog steeds interessant is

De plug-in hybride maakt op dit moment een glorieuze comeback. Leek deze stekkerauto een tijdje uit de gratie, autofabrikanten overspoelen de markt inmiddels met een enorm aanbod plug-in hybrides. Niet verwonderlijk: een plug-in hybride is een mooi alternatief voor wie nog niet toe is aan een 100% elektrische auto. Maar er zijn veel meer redenen om juist nu voor een plug-in hybride te kiezen. 

Ooit haalden werkgevers de plug-in hybrides (PHEV) als een paard van Troje in huis. Terwijl werknemers profiteerden van de ruimhartige fiscale stimuleringsregelingen, werden werkgevers geconfronteerd met hoge brandstof naheffingen. Want het was voor veel leaserijders best wennen aan de laaddiscipline en ook een laadpaal thuis, op het werk en op de plek van bestemming was vaak niet aanwezig. Bovendien werd bij de keuze voor een PHEV onvoldoende rekening gehouden met de woon-werkafstand waardoor in verhouding veel op de benzinemotor werd gereden. 

Maar de tijden zijn veranderd. Voor wie goede afspraken met zijn medewerkers maakt, heeft de plug-in hybride, ondanks het wegvallen van de gunstige bijtelling, nog steeds een waslijst aan voordelen.

Over wat voor hybride auto hebben we het?

Iedere wasbeer heeft een staart, maar niet iedere staart heeft een wasbeer. Deze gevleugelde uitspraak van Cruijff geldt ook voor hybrides: iedere plug-in hybride is een hybride, maar niet iedere hybride is een plug-in hybride. 

Globaal zijn er 2 soorten hybride auto’s: 

  • hybrides die hun accu’s met hun benzinemotor en remenergie opladen en 
  • plug-in hybrides die je bij de laadpaal oplaadt. 

Vooral met de laatste categorie kun je veel besparen, daarom beperken we ons in deze blog tot de plug-in hybride. 

De 9 voordelen van de plug-in hybride op een rijtje

1. Halftarief wegenbelasting voor plug-in hybrides

Tot en met 2024 betaal je voor een plug-in hybride een halftarief wegenbelasting. Heeft je plug-in hybride een verbrandingsmotor op benzine, dan betaal je de helft van het reguliere belastingtarief voor benzineauto’s. Voor plug-in hybrides met een dieselmotor geldt hetzelfde uitgangspunt. Het halftarief is er niet voor niets: want hoewel plug-in hybrides zuinig zijn, is het accupakket behoorlijk zwaar. En hoe zwaarder de auto, hoe hoger de wegenbelasting. Vanaf 2025 wordt de halftarief-regeling afgebouwd en heb je nog maar 25 procent korting, vanaf 2026 betaal je het volle pond. 

NB. De regels omtrent het halftarief gelden alleen als je auto minder dan 50 g/km CO2 uitstoot. 

Bereken hoeveel wegenbelasting je per maand kwijt bent met de online calculator van de Belastingdienst.

2. Gunstig bpm-tarief plug-in hybrides

Het tariefstelsel bpm voor personenauto’s is gebaseerd op de CO2-uitstoot van auto’s gemeten bij de typegoedkeuring. Sinds juli 2020 vindt de bpm-afrekening plaats op basis van de WLTP-test. Hierbij geldt dat hoe lager de uitstoot, hoe minder bpm je betaalt. Door de relatief lage CO2-uitstoot van PHEV’s betaal je bij de aanschaf dus minder bpm dan bij een auto met een verbrandingsmotor. 

Weten hoeveel bpm je voor je hybride betaalt? Autoweek heeft een calculator waarmee je dit eenvoudig berekent. 

3. Lagere prijzen voor plug-in hybrides door groot aanbod

Alle grote autofabrikanten zetten vol in op plug-in hybrides, van vrijwel ieder model is inmiddels een plug-in variant beschikbaar. Dit grote aanbod zorgt voor een stevige concurrentie waardoor je steeds meer auto voor je geld krijgt. 

Bovendien mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s van van een automerk vanaf 2021 niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Is dat wél het geval, dan krijgt de fabrikant een flinke boete. Tegenover een vervuilende auto met een benzinemotor moet dus wel een EV of plug-in hybride staan om aan deze norm te voldoen. Om de verkoop van plug-in hybrides te stimuleren brengen fabrikanten de prijzen van hun ’stekkerauto’s daarom meer in lijn met die van hun auto’s met verbrandingsmotoren. 

4. Een Plug-in hybride is comfortabel: altijd automaat en veel vermogen

Alle plug-in hybrides zijn uitgevoerd met een automaat. Waren auto’s met een automaat vroeger een stuk minder zuinig dan handgeschakelde auto’s, tegenwoordig is er geen verschil (afhankelijk van de stand waarin je hem zet). En een automaat is niet alleen handig in de file, ook in het stadsverkeer rijdt het een stuk relaxter. En door het extra vermogen van de gecombineerde verbrandings- en elektromotor trek je snel op en haal je gemakkelijk in. Een heerlijk gevoel en wel zo veilig.

5. Laag normverbruik plug-in hybrides en beperkte CO2-uitstoot 

Plug-in hybrides hebben een laag normverbruik. Dat wil zeggen dat ze met weinig brandstof, veel kilometers afleggen. En dat betekent automatisch ook een beperkte CO2-uitstoot. Maar hier zit wel een addertje onder het gras: we hebben het over normverbruik, niet over praktijkverbruik.  

Het normverbruik is het verbruik zoals gemeten met de WLTP-test. Uit deze test komt een theoretisch haalbaar energieverbruik. Maar omdat de testomstandigheden en de praktijk sterk van elkaar verschillen, wijkt dit normverbruik in de regel af van wat praktisch haalbaar is. 

De afwijking van het normverbruik wordt bij plug-in hybrides voornamelijk bepaald door de berijder. Wil je als werkgever de brandstofkosten (en dus de CO2-uitstoot) laag houden, dan zul je afspraken moeten maken met je leaserijders over het maximale praktijkverbruik en dit in je autoregeling vastleggen. 

6. Plug-in hybride tussenstap naar 100% elektrisch

De overheid stimuleert elektrisch rijden omdat bij het rijden geen broeikasgassen en stikstofdioxide vrijkomen. Vanaf 2030 moeten alle auto’s die op de markt komen 100% elektrisch zijn. Voor het zover is, biedt de plug-in hybride de mogelijkheid om te wennen aan de laaddiscipline die nodig is voor elektrisch rijden. 

Onvoldoende opladen betekent bij een plug-in hybride niet dat je stil komt te staan, je hebt de verbrandingsmotor immers achter de hand. Maar wie te vaak op zijn verbrandingsmotor rijdt, voelt dat wel in zijn of haar portemonnee (afhankelijk van de afspraken over het overschrijden van het praktijkverbruik die je als werkgever met je leaserijders maakt).  

7. Een plug-in hybride is goed voor je bedrijfsimago

Een groen imago loont. Steeds meer klanten kijken naar de milieuprestaties van de bedrijven waarmee ze zaken doen. Met een wagenpark dat uit plug-in hybride auto’s bestaat (eventueel in combinatie met EV’s), laat je zien dat je het milieu serieus neemt. 

Ook voor potentiële medewerkers kun je met een plug-in hybride als leaseauto het verschil maken. Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het maken van een keuze voor een werkgever. Omdat veel werknemers liever een plug-in hybride rijden dan een auto met alleen een verbrandingsmotor, hebben werkgevers die plug-in hybride lease stimuleren een streepje voor op de arbeidsmarkt.

8. Nederlands reisgedrag bij uitstek geschikt voor plug-in hybride auto’s

We maken in Nederland over het algemeen relatief korte ritten, gemiddeld minder dan 17 kilometer. Daarom zijn wij voorloper in Europa op het gebied van elektrisch rijden. Ook voor plug-in hybrides pakken die korte ritjes goed uit, de meeste auto’s kunnen die afstand immers gemakkelijk op hun elektromotor rijden. 

9. Je kunt je plug-in hybride vrijwel overal laden

Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) telde Nederland in september 2020 59.860 (semi)publieke laadpunten en 1.463 snellaadpunten. Met dit aantal is Nederland koploper in Europa, zelf zonder dat de privé- en bedrijfslaadpalen zijn meegerekend. Kortom, er is meer dan voldoende laadcapaciteit beschikbaar voor een efficiënt gebruik van je PHEV. 

Wel adviseren wij werkgevers om, indien mogelijk, naast voldoende laadpalen bij hun bedrijf, ook een laadpaal bij hun medewerkers thuis te laten installeren. De praktijk heeft uitgewezen dat je de laaddiscipline van je medewerkers daarmee aanzienlijk vergroot. 

NB. De meeste PHEV’s kunnen niet snelladen omdat de accu's van deze auto’s dat niet ondersteunen. Op dit moment kunnen alleen de Mitsubishi Outlander PHEV, de Polestar 1 en de Mercedes GLE 350 snelladen.

Weten waar je kunt laden? 

Op oplaadpunten.nl en oplaadpalen.nl vind je een kaart met alle (snel)laadpunten in Europa. 

Overstappen op een plug-in hybride? Het financiële plaatje

Alles bij elkaar opgeteld is het niet verwonderlijk dat de plug-in hybride bezig is aan een opmars op de Nederlandse wegen. Ook bij WagenPlan merken we dat steeds meer bedrijven interesse hebben in deze auto’s. Wil je weten hoe het financiële plaatje eruit ziet als je overstapt op een wagenpark met PHEV’s? Neem dan contact op met een van onze mobiliteitsadviseurs via info@wagenplan.nl of 055-579 8444.

Deze blogpost hoort in de serie: Plug-in Hybride; de stap naar een volledig elektrisch wagenpark

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties