Plugin hybride in de lease? Dit zijn de randvoorwaarden om echt kosten te besparen

27 november 2020
Plugin hybride in de lease? Dit zijn de randvoorwaarden om echt kosten te besparen

Een brede inzet en een beter gebruik van plugin hybrides (PHEV’s) is goed voor iedereen. Naast financiële voordelen voor je bedrijf en je medewerkers, levert het ook een bijdrage aan een schonere wereld. Maar voor een succesvolle, kostenbesparende inzet moet wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. 

Voor veel medewerkers is een 100% elektrische auto nog een stap te ver. Ze zijn gewend aan hun benzine- of dieselauto en zien vooral op tegen het laden en de actieradius. Een plugin hybride is een mooie tussenstap naar een volledig elektrisch toekomst. Een lege accu betekent immers niet dat je stil staat langs de weg. Maar voor een succesvolle inzet van plugin hybrides in je wagenpark, moet je eerst een aantal zaken goed op een rijtje zetten.  

1. Maak duidelijk waarom je PHEV’s gaat inzetten

Iedere verandering is moeilijk, zeker als het direct gevolgen heeft voor je medewerkers. Geef daarom duidelijk aan waarom je voor PHEV’s kiest. Je kunt daarbij denken aan:

  • Kostenbesparing: mits goed ingezet kun je met plugin hybride een flinke besparing op brandstofkosten realiseren
  • Milieu: met een goede laaddiscipline kun je met je plugin hybride met weinig brandstof veel kilometers afleggen. Dat betekent automatisch ook een beperkte CO2-uitstoot.
  • Imago: plugin hybrides dragen bij aan een groen imago. Steeds meer klanten kijken naar de milieuprestaties van bedrijven waarmee ze zaken doen. Met een hybride wagenpark laat je zien dat je het milieu serieus neemt. 
  • Werknemerstevredenheid: duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het maken van een keuze voor een werkgever. Veel werknemers rijden liever een plugin hybride dan een auto met alleen een verbrandingsmotor. Kortom, met een PHEV heb je een streepje voor op de arbeidsmarkt.

2. Zet de juiste medewerkers in een plugin hybride 

Een plugin hybride is niet voor iedere medewerker geschikt. Alleen medewerkers die hun best willen doen om zoveel mogelijk te laden, halen optimaal rendement uit hun plugin hybride. Andere factoren die bij de selectie van medewerkers van belang zijn:

  • Ritprofiel: maakt de medewerker voldoende korte ritten om maximaal te profiteren van de elektromotor?
  • Laadprofiel: Heeft de medewerker voldoende mogelijkheden om te laden?

3. Denk na over laadfaciliteit voor de PHEV thuis en op het werk

Zoals je hierboven al las, is de beschikbaarheid van laadpalen een belangrijke factor voor een succesvolle inzet van een PHEV. Laadpunten thuis en op het werk kunnen de drempel om te laden aanzienlijk verlagen. Maar is dat wel altijd nodig? Nederland heeft het meest fijnmazige laadnetwerk van Europa. Zeker in de grote steden zijn er voldoende laadpalen beschikbaar.

4. Bepaal het praktijkverbruik van de plugin hybride dat je nastreeft

Het praktijkverbruik van een plugin hybride is afhankelijk van de laaddiscipline van de berijder en ligt vele malen hoger dan het normverbruik dat de fabrikanten aangeven. Ga je als werkgever uit van het normverbruik en spreek je niks af over een eventuele overschrijding daarvan, dan word je gegarandeerd met torenhoge brandstofnaheffingen opgezadeld. Leg daarom altijd in je autoregeling vast wat het maximale praktijkverbruik is en bepaal dat een eventuele overschrijding voor rekening komt van je werknemer. En beloon je medewerkers als ze zuiniger rijden.

5. Monitor of gestelde verbruikskosten plugin hybride worden gehaald

Zoals gezegd hebben berijders van een plugin hybride grote invloed op de kosten en het verbruik van de auto. Laden ze wel voldoende en doen ze dat zo voordelig mogelijk? Laden op het werk is stukken goedkoper dan bij een openbare laadpaal of bij een snellader langs de snelweg (als dat al kan). 

Door te monitoren (dat kan vaak heel eenvoudig met de gegevens van de laad- en brandstofpas) kun je de leaserijder inzicht geven in zijn of haar verbruik. Maar dat werkt alleen als dat afzet tegen een benchmark, bijvoorbeeld het gemiddelde verbruik van alle plugin hybride rijders binnen je bedrijf. Met dit inzicht kun je medewerkers stimuleren om bewuster te rijden en tijdig bijsturen om hoge kosten achteraf te voorkomen.  

6. Train je medewerkers in zuinig rijden

Niet alleen de laaddiscipline, ook het rijgedrag van de berijder is in grote mate bepalend voor het verbruik van een auto. Rustig optrekken, de airco alleen gebruiken als je hem echt nodig hebt, zoveel mogelijk rijden met cruise control. Er zijn een heleboel knoppen waaraan je als berijder kunt draaien om het verbruik van je plugin hybride te beperken. 

Er worden veel trainingen aangeboden om zuiniger en veiliger te rijden. Wij zijn erg tevreden over e-Driver. Dit programma maakt gebruik van de nieuwste inzichten van sturing van gedrag. De online trainingen hebben een langdurig effect en zijn direct toepasbaar. De aanpak vraagt een lage investering kost relatief weinig tijd en is bewezen effectief.

Tot slot: het financiële plaatje van de plugin hybride

De tijd dat je een plugin hybride vrijwel gratis reed ligt inmiddels ver achter ons, maar ondanks dat is de stekkerauto nog steeds interessant voor de lease. Wil je weten wat de financiële consequenties zijn van een overstap op een wagenpark met plugin hybrides, dan reken wij de verschillende scenario’s graag voor je door. 

Bereken het financiële plaatje van een overstap op plugin hybrides.

Deze blogpost hoort in de serie: Plug-in Hybride; de stap naar een volledig elektrisch wagenpark

Overstappen van een benzine op een plug-in hybride auto. Laat nu de besparing berekenen.

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties