Kosten besparen met een plug-in hybride? Stel een berijdersprofiel op van je medewerkers

4 december 2020
Kosten besparen met een plug-in hybride? Stel een berijdersprofiel op van je medewerkers

Als werkgever kun je verschillende redenen hebben om plug-in hybrides (PHEV’s) in je wagenpark op te nemen: kostenbesparing, milieuoverwegingen, voordeel bij het aantrekken van potentiële medewerkers en een groen imago. Maar wat je beweegredenen ook zijn, om maximaal rendement uit je plug-in hybrides te halen, zul je eerst een berijdersprofiel op moeten stellen. Maar hoe doe je dat?

Een plug-in hybride is niet voor iedere leaserijder een goede keuze. Met een berijdersprofiel kun je de juiste medewerkers selecteren. Bij het opstellen van zo’n profiel speelt een groot aantal variabelen een rol. Een voorbeeld kan dat verduidelijken:

Voorbeeld 

Marjan is nationaal accountmanager van een groot biermerk met klanten in het hele land en rijdt gemiddeld zo’n 200 km per dag. Haar collega Karel is vertegenwoordiger van hetzelfde biermerk in het rayon Utrecht-stad en rijdt maximaal 70 km per dag. Allebei willen ze een graag een plug-in hybride leasen. 

Zo op het eerste oog lijkt vooral Karels ritprofiel geschikt voor een plug-in hybride. Met een volle accu kan hij het grootste deel van zijn ritjes op de elektromotor rijden. Marjan zit dagelijks veel langer op de weg en kan maar een deel van haar kilometers elektrisch rijden. Haar ritprofiel past dus veel minder goed bij een plug-in hybride.

Maar is dat in werkelijkheid ook het geval?

Dat is nog maar de vraag. Het ritprofiel is namelijk niet alleen zaligmakend voor het succesvol inzetten van een plug-in hybride. Er zijn meer factoren waarmee je rekening moet houden.

De laaddiscipline van de PHEV-rijder

Kan je medewerker voldoende vaak laden? Dat is vooral afhankelijk van de mogelijkheid om een laadpunt thuis te installeren. Thuis laden is laagdrempelig, er staat immers nooit een andere auto die je paal bezet houdt. Maar ook de mogelijkheid om op het werk en bij klanten te kunnen laden is van belang. 

Stel dat in ons voorbeeld het aanleggen van een thuislaadpunt bij Karel niet mogelijk is. Als hij ’s avonds na zijn werk thuiskomt zijn de openbare laadpalen bij hem in de buurt vrijwel altijd bezet. En hij heeft echt geen puf om later op de avond nog een keer op zoek te gaan naar een vrije paal. Hierdoor gaat Karel ’s morgens vrijwel altijd op pad met een lege accu. En omdat hij veel korte bezoekjes aflegt, kan hij zijn PHEV tijdens het werk vrijwel niet opladen. 

Marjan heeft een oprit bij haar huis met laadpunt. Iedere avond legt zij haar plug-in hybride trouw aan het stopcontact waardoor ze de volgende dag weer met een volle accu op pad kan. Ook bij veel van haar klanten kan ze (gratis) laden bij de bedrijfslaadpaal. En omdat haar afspraken gemiddeld zo’n 2 uur duren, kan ze haar accu steeds redelijk bij laden. Bovendien is zij regelmatig op kantoor waar uitgebreide laadmogelijkheden zijn.

Ondanks een minder gunstig ritprofiel lijkt Marjan in dit voorbeeld meer geschikt voor een plug-in hybride dan Karel.

De motivatie van de plug-in hybride rijder

Of het nu kostenbesparing of milieubewustzijn is, de motivatie van de berijder is een belangrijke factor voor een efficiënte inzet van een plug-in hybride. Zeker als er weinig of geen beperkende voorwaarden zijn gesteld aan het brandstofverbruik. We pakken ons voorbeeld er weer bij:

Stel Karel is al jaren vrijwilliger bij Greenpeace en heeft zijn dak vol liggen met zonnepanelen. Hoewel hij geen laadpunt aan huis heeft, maakt hij er een sport van om zijn hybride waar mogelijk aan de laadpaal te leggen. Want hoe meer elektrische kilometers, hoe minder CO2-uitstoot. Hij vertrekt iedere morgen met een volle accu en hoeft tijdens het werk maar zelden bij te laden om 100% elektrisch te rijden. 

Marjan heeft minder op met het milieu en laadt weliswaar thuis, maar op het werk en bij klanten doet ze er geen moeite voor. Hierdoor rijdt ze minder dan een kwart van haar kilometers elektrisch. 

-> In dit voorbeeld is een plug-in hybride voor Marjan een stuk minder interessant dan voor Karel. 

Tip: Leg afspraken over brandstofverbruik vast in je autoregeling

Als werkgever kun je afspraken maken over het brandstofgebruik en deze vastleggen in de autoregeling. Zo kun je medewerkers stimuleren om zoveel mogelijk elektrische kilometers te rijden en voorkom je hoge brandstof naheffingen achteraf. 

Conclusie en advies

Bij de selectie van medewerkers voor een plug-in hybride spelen het ritprofiel, laadprofiel en de motivatie een grote rol. Maak je daarin de juiste keuzes, dan levert de inzet van plug-in hybride leaseauto’s zowel een kosten- als milieuvoordeel op. Maar zoals je hierboven hebt gezien, zijn er nogal wat variabelen waar je rekening mee moet houden. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het leggen van de puzzel, dan staan onze mobiliteitsexperts voor je klaar. Bel (055) 579 8444 voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Deze blogpost hoort in de serie: Plug-in Hybride; de stap naar een volledig elektrisch wagenpark

Overstappen van een benzine op een plug-in hybride auto. Laat nu de besparing berekenen.

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties