Wat is de werkelijke actieradius van elektrische auto’s? We zetten het voor je op een rij.

30 oktober 2018
Wat is de werkelijke actieradius van elektrische auto’s? We zetten het voor je op een rij.

Als je het hebt over elektrische auto’s, dan heb je het al heel snel de actieradius. De actieradius van een elektrische auto is samen met de ‘geruisloze’ elektromotor toch wel het grootste verschil ten opzichte van een reguliere benzine of dieselauto. Met een benzineauto haal je redelijk makkelijk 700 km op een volle tank en met een diesel haal je al snel 1.000 km. Terwijl je met een EV al na een paar honderd kilometer EVen moet opladen.

Opladen of tanken?

Als je het hebt over de gangbare modellen zoals een Opel Ampera-E, Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen E-Golf, Hyundai Kona, Kia Niro en uiteraard Tesla, dan heb je het over een praktische actieradius van 200 km oplopend tot 400 km voor een Tesla. De eerste gedachte is dan vaak: “wat weinig”. Maar er zit een groot verschil in opladen en tanken. Benzine of diesel tanken doe je namelijk elders en opladen doe je in ieder geval elke dag thuis (mits je thuis een laadpaal hebt laten plaatsen). Dus elke dag vul je de batterijen van je auto om weer een paar honderd kilometer te rijden. Daarnaast kun je ook nog overdag op je werk óf onderweg tanken. Bij een benzine- of dieselauto tank je om meerdere dagen door te kunnen rijden, voordat je weer opnieuw tankt.

Praktijk tip
De gemiddelde actieradius lijkt dus laag maar blijkt in de praktijk voor veel personen heel erg mee te vallen. Rij je op jaarbasis meer dan 25000 km dan ligt dat anders. Meestal adviseren we dan om nog even te wachten met de overstap naar elektrisch leasen.

NEDC- versus WLTP-actieradius elektrische auto’s

Om te bepalen hoeveel actieradius een EV heeft, kun je de specificatielijst van het desbetreffende model erop naslaan. Let er dan op in welke eenheid de actieradius weergegeven is. Daar bedoelen we het volgende mee: de actieradius werd tot voorheen gemeten in een laboratoriumopstelling, waarbij de auto geoptimaliseerd kon worden voor deze test. Deze test wordt de NEDC-test genoemd (New European Driving Cycle). Dat ‘nieuwe‘ kun je er wel vanaf laten. Deze test was namelijk in 1997 voor het laatst geüpdatet. De NEDC-test is vervangen door de WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Bij de WLTP-test wordt er veel meer rekening gehouden met praktijkomstandigheden. Dus, indien een actieradius vermeldt staat als WLTP-waarde, dan kun je er vanuit gaan dat dat ongeveer de daadwerkelijke actieradius is die je ook zelf kunt behalen.

Werkelijke actieradius elektrische auto’s

Leuk natuurlijk die actieradius-cijfes op papier, maar het gaat er natuurlijk om hoe ver je met een elektrische auto kunt rijden als je hem zelf rijdt in plaats van dat iemand dat getest heeft. Om je zo goed mogelijk te informeren hebben wij voor de meest gangbare elektrische leaseauto's de daadwerkelijke actieradius uitgezocht. Dit hebben we gedaan via WLTP-waardes, gebruikers-ervaring en onze specialistische kennis en ervaring. De overstap naar een elektrische auto wordt voor veel berijders al een hele andere ervaring. Daarom vinden we het belangrijk dat je niet teleurgesteld wordt, maar de keuze voor een elektrische auto met de juiste informatie maakt. Wij maken daarom gebruik van het hier onderstaande overzicht.

overzicht actieradius elektrische auto's

Uiteraard kun je altijd bij ons de laatste actuele cijfers opvragen. Hiervoor kun je contact opnemen met een van onze mobiliteitsadviseurs via de chat of mail. Of je laat hier een bericht voor ons achter. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

 

 

 

 

Deel dit bericht:

Auteur: WagenPlan

Reacties